Banebrydende forskning: Derfor kan du ikke huske noget fra da du var baby

Laurids Gjelstrup

20 timer siden

|

21/03/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Derfor kan du ikke huske noget fra da du var baby.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er de færreste, der kan fremkalde klare minder fra den første tid i livet. Alligevel er det netop i spædbarnsalderen, at fundamentet for hukommelsen begynder at tage form, viser ny banebrydende forskning fra Yale University.

Det skriver CNN

Et hold forskere har for første gang dokumenteret, hvordan hukommelsesspor faktisk bliver lagret i hjernen hos helt små børn, og det åbner for nye forståelser af, hvordan vi husker.

Ved hjælp af en særlig metode lykkedes det forskerne at undersøge aktiviteten i hippocampus, den del af hjernen, der spiller en central rolle for hukommelse.

Undersøgelsen omfattede 26 babyer i alderen 4 til knap 25 måneder, og forskerne kunne konstatere en markant forskel i hukommelsesaktivering mellem de yngste og de lidt ældre børn.

"Vi var nødt til at udvikle en ny tilgang til at udføre hukommelseseksperimenter med babyer inde i en MR-maskine," forklarede Dr. Nick Turk-Browne, professor i psykologi og hovedforfatter bag studiet.

Udfordringen bestod i, at spædbørn sjældent er stille længe ad gangen og ikke kan følge instruktioner, men med en kreativ forsøgsopstilling lykkedes det at indsamle data, der nu kaster lys over en ellers mørklagt del af den menneskelige udvikling.

Dette er særlig interessant

Resultaterne viste, at de ældre babyer ikke blot reagerede på genkendte billeder, men også udviste øget aktivitet i både hippocampus og orbitofrontale cortex, områder der forbindes med beslutningstagning og hukommelsesgenkaldelse.

Ifølge Dr. Simona Ghetti fra University of California, Davis, som ikke selv deltog i undersøgelsen, er det særligt interessant, at studiet kobler den neurale aktivitet direkte til visuel genkendelse:

"Øjenbevægelser er blevet brugt i hundredvis af undersøgelser om spædbørns hukommelse og kategorisering."

Selvom minderne fra den tidlige barndom forbliver uden for rækkevidde som voksen, tyder meget på, at de alligevel former os.

Forskernes næste skridt bliver nu at afdække, hvorfor hjernen mister adgang til netop disse minder, og hvad det betyder for, hvordan vi husker og lærer gennem livet.