Den nye hverdag i folkeskolen får seks ud af ti børn med autisme til at blive hjemme. Nu vil politikerne undersøge, hvordan inklusionen påvirker børnene, skriver DR.
De senere års inklusion i folkeskolen betyder, at de autistiske børn integreres i klasser med børn uden diagnose. Men det betyder, at flere børn med autisme er begyndt at lide af skolefobi - de føler simpelthen en invaliderende frygt og ubehag ved at tage i skole.
Læs også: Alle er i chok over, hvad en skole gjorde ved en 10-årig elev med autisme
Fænomenet er ikke ukendt, men ifølge formanden for Landsforeningen Autisme, Heidi Thamestrup, er problemet steget voldsomt på grund af inklusionen.
- Vi ser børn, der får stressreaktioner og er angste. Børn, der tisser i bukserne. Børn, hvor forældre hører fra lærerne, at de sidder under bordet halvdelen af en skoledag, siger hun til DR.
Nødråbene fra børn, forældre, lærere og skoleledere er blevet hørt på Christiansborg, hvor regeringen nu i gang med et større eftersyn af inklusionen.
Læs også: Utroligt: 11-årig dreng med autisme tegner et detaljeret verdenskort ud fra sin hukommelse
- Jeg håber, at vi gennem undersøgelsen finder ud af, hvordan vi kan gøre det bedre, og hvordan man rundt om i kommunerne kan hjælpe børn med særlige behov til at blive en del af fællesskabet, siger Venstres børne- og undervisningsordfører, Anni Mathiesen, der selv er mor til en autistisk søn.
Socialstyrelsen skønner, at én ud af 100 har autisme i en eller anden form.
Følg Dagens Mødre for flere lignende artikler: