Ammende mor smidt ud af butik: Jeg var vred, frustreret og ked af det

Lotte Gyldenvang

10 år siden

|

03/09/2014

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

35-årig Inna Højland Frederiksen fortæller til Dagens.dk, at hun havde en særdeles ubehagelig oplevelse, da hun søndag den 31. august var med sin mor og en veninde i Companys Outlet Popup på Langelinje.
Der var udsalg, fordi butikken skal lukke. Derfor var der mange kunder, men også mange tomme stativer og hylder.

- Min 8 uger gamle datter begyndte at græde og jeg ville amme hende. Jeg besøgte faktisk også butikken onsdag den 27. august. Den dag stod der en ung mand bag disken, som lod mig låne den stol, han havde ved disken, så jeg kunne sætte mig i et hjørne og amme uforstyrret. Den onsdag fik jeg en rigtig fin behandling. Derfor gik jeg i søndags hen til kassen og spurgte den kvindelige ekspedient, om jeg måtte låne hendes stol, siger Inna Højland Frederiksen.

Men denne gang fik den nybagte mor en anden behandling.
Den kvindelige ekspedient lod hende ikke låne stolen og sagde, at hun skulle gå ud af butikken og finde et andet sted at amme.

Læs også: Ammende mor udsat for grov behandling på cafe: - Du er en luder

- Jeg gik ud, selv om det øsregnede, og ledte febrilsk efter et sted at amme min sultne datter. Men jeg måtte opgive og gik tilbage til butikken, fortæller Inna Højland Frederiksen.

Hun fandt en skammel i butikken og gemte sig i et hjørne bag nogle stativer. Hun havde både amme - og regntøj på og sad iøvrigt med ryggen til resten af butikken, da den anden kvindelige ekspedient kom hen til hende.

"Du har fået en advarsel, så jeg må bede dig ikke at amme i butikken. Der er toiletter og puslerum, hvis du går ud af butikken og til højre", husker Inna Højland Frederiksen, at den anden ekspedient sagde til hende.

- Jeg gik selvfølgelig ud for at finde puslerummet. Men det viste sig, at der kun var toiletter. Jeg ønsker altså ikke at amme mit barn på et toilet, så jeg havde kun trappen, der førte til toiletterne og en terrasse, som mulighed. Så jeg ammede min datter på trappen. Både jeg og min datter var våde af regnen i søgen efter et sted at amme. Jeg var både vred og frustreret over at blive afvist. Især, når jeg onsdagen før fik lov til at amme i selvsamme butik. Så jeg blev ked af det. Det er en urimelig situation at blive sat i som mor til et spædbarn, siger Inna Højland Frederiksen.

Hun mener desuden, at de andre kunder ville være mindre forstyrrede af, hvis hun ammede i et hjørne, end af hendes skrigende datter. 

Læs også: Disse billeder viser, hvor smukt amning i virkeligheden er

Hun gik tilbage til buitkken, hvor hendes mor havde observeret, at de to ekspedienter havde smilet tilfreds, da Inna havde forladt butikken for anden gang med sin grædende datter.
Inna Højland Frederiksen havde spurgt ekspedienterne, om det var en generel politik, at man ikke må amme i butikken, eller om det var deres egen beslutning.

- Jeg fik to forskellige svar. Den ene sagde, at det var hendes beslutning, den anden, at hun ved ansættelsen havde fået besked fra ledelsen, at der ikke må ammes. Jeg fik nummeret på butikschefen, som ikke var tilstede, fordi jeg følte mig uretfærdig behandlet, fortæller Inna Højland Frederiksen.

Hun blev dog ikke tilfreds med butikschefens forklaring og undskyldning over telefonen.

- Hun forklarede, at jeg var blevet afvist, fordi de ikke kunne tilbyde mig et puslerum. Og at de to ekspedienter var unge og måske ikke havde forståelse for ammende mødre. Butikschefen sagde, at hun selv er mor og ville acceptere at amme på et offentligt toilet. Men det vil jeg altså ikke, siger Inna Højland Frederiksen.

Læs også: OL-stjerne hyldes for sin amning

Hun har fortalt om sin oplevelse på Facebook. Efter denne offentliggørelse har hun fået en skriftlig undskyldning fra den øverste chef ved DK Companys Outlet, Jens Obel Jørgensen.

Dagens. dk har forgæves forsøgt at komme i kontakt med Jens Obel Jørgensen. Men her er, hvad han skrev til Inna Højland Frederiksen som en kommentar til hendes opdatering på Facebook.

Kære Inna,
Jeg er helt utroligt ked af, at du har haft sådan en dårlig oplevelse i vores butik. Det er under ingen omstændigheder vores politik at afvise kvinder som ammer.
Vi er en virksomhed på 1.400 mennesker hvoraf 80% er kvinder. Mange af os har børn. Vi forstår derfor, hvor vigtigt det er, at mødre kan amme når deres børn er sultne.
Jeg vil meget gerne give dig en personlig undskyldning i morgen, så skriv gerne dine kontakt oplysninger til mig i en direkte message her på siden.
Vi har talt med de to ansatte her til aften, og vi vil i morgen tidlig holde et møde for at sikre, at alle har forstået vores politik om ikke at afvise ammende kvinder. Vi vil desuden sikre at klare retningslinjer kommunikeres til alle ansatte i hele vores virksomhed.
Jeg glæder mig til at snakke med dig i morgen.
Venlig hilsen
Jens Obel
CEO DK Company / Companys Outlet 

 

Læs også: Kontroversielt billede: Topmodel ammer på arbejdet

- Jeg er tilfreds med Jens Obels svar. Men jeg er skuffet over, at jeg skal helt i virksomhedens top, før jeg får en acceptabel undskyldning, siger Inna Højland Frederiksen.

Hun har gennem mange år været trofast kunde ved Companys og vil stadig handle i deres butikker.

- Jeg ønsker ikke, at nogle skal fyres eller at min oplevelse skal have andre konsekvenser. Men det glæder mig, hvis min oplevelse gør, at virksomheden gør deres politik klar for de ansatte, så andre mødre fremover kan amme i deres butikker, siger den 35-årige mor.