25.000 danskere snydt på få timer: Fupnummer spreder sig som steppebrand på Facebook

Morten Larsen

430 uger siden

|

25/08/2016

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Du bør nok tænke dig om en ekstra gang, hvis du på Facebook falder over en konkurrence om gavekort til kendte danske dagligvarebutikker.

Der kan nemlig meget vel være tale om den svindelkampagne, der i disse timer spreder sig som en steppebrand på det sociale medie.

Computerworld skriver, at mere end 25.000 danskere klikkede i løbet af blot seks timer onsdag på en falsk konkurrence om gavekort til Fakta.

Antallet af tilbudsglade danskere, der falder lige i fælden, hvor du bliver lokket med rabatkoder til kendte butikker som Fakta, Netto og Lidl, er så højt, at bagmændene ikke længere at følge med.

Læs også: Læge advarer mod livsfarlig trend: Danske unge udfordrer hinanden i dødsleg på Facebook

- Vi har et eksempel på en kampagne, der bruger Netto som fluepapir, men hvor præmien skal hentes i Fakta. De har ikke fået rettet indholdet på svindelkuponen, fortæller it-ekspert Peter Kruse fra sikkerhedsfirmaet CSIS til Computerworld.

Du risikerer at modtage masser af spam og reklamer ved at klikke på en af de falske konkurrence.

- Vi har dog også set tilfælde, hvor ofrene er blevet tilknyttet et abonnement på eksempelvis en datingtjeneste, vinklub eller på et magasin, siger Peter Kruse til Computerworld.dk.

Følg Dagens Advarsler for flere lignende artikler: