10 tricks som restauranter bruger på dig for at tjene flere penge

Henrik Rothenbücher

137 uger siden

|

26/03/2022
Nyheder
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Restauranterne vil naturligvis gerne tjene mest muligt på deres kunder, og derfor er der flere tricks, de benytter sig af.

Dagens topnyheder

De fleste restauranter benytter et hav af tricks, der har til formål at sende regningen i vejret. Og de gør, hvad de kan for, at du ikke opdager, at det er dét, det drejer sig om.

Herunder bliver du præsenteret for et udpluk af de mest benyttede tricks på restauranterne. Måske du selv har været udsat for en eller flere af dem?

1. Musikvalget er ikke tilfældigt

Noget, som du måske ikke engang er klar over, kan have indflydelse på dine beslutninger, er musikken, der spilles i restauranten.

Er der tale om et travlt frokoststed, vil der sandsynligvis blive spillet tempofyldt musik, da undersøgelser har vist, at det tilskynder folk til at spise hurtigere. Og det betyder, at nye gæster kan placere sig ved bordet.

På den anden side bruges klassisk musik på finere restauranter, da det får kunderne til at blive ved bordet, hvilket resultere i, at de bestiller mere.

2. Tjeneren er hurtig til at spørge om drikkevarer

Har du oplevet, at du har sat dig til bords ved en restaurant, hvorefter tjeneren straks spørger, om du vil have en drink eller en forret? På den ene side er det god service, mens det på den anden side tilskynder folk til at træffe en beslutning.

Det kan derfor betyde, at man bestiller en drink eller en forret, uden at have set på menukortet. Dermed kan man ende med at bestille noget, der rammer pengepungen hårdt.

3. De fjerner valuta fra menukortet

Det kan umiddelbart virke dumt, men der er faktisk reel psykologi bag det. Det er derfor ikke unormalt, at restauranter undlader at angive valuta - altså, at der er tale om danske kroner. Det er et enkelt, men effektivt trick.

Det er nemlig bevist, at folk bruger flere penge, hvis valutaen ikke er angivet. Teorien er, at det medfører, at hjernen dermed ikke forbinder det med penge, men derimod blot med et meningsløst tal.

4. Menukortets design vælger for dig

Når du får udleveret et menukort, vil det i mange tilfælde var fyldt med psykologiske tricks. Faktisk findes der en hel designdisciplin kendt som Menu Engineering, der handler om at guide dig til de mest profitable retter på menukortet.

Der gøres bl.a. brug af kasser og kanter, som får specifikke retter til at skille sig ud. Der bruges også skrifttyper, der gør prisen svær at læse, mens de mest profitable retter ofte placeres øverst på menuen.

5. Én ret til høj pris

Mange restauranter har retter på menukortet, der ikke bliver solgt specielt ofte. De er derimod blot på menuen, da de påvirker, hvordan du opfatter de andre retter.

Som regel vil der være tale om en dyr ret, hvilket f.eks. kan være en rigtig dyr steak, et skaldyrsfad e.l. Formålet med en sådan ret er ikke at skulle sælge den, men derimod at få de øvrige priser til at virke fornuftige.

6. Bruger tilbehør som mersalg

De fleste har oplevet at være til bords på en restaurant, hvor man til sine retter kan tilkøbe tilbehør til en lille merpris. Det er ikke blot noget, der bruges på fast food-restauranter, men ses også på fine spisesteder.

Formålet med dette er, at restauranten kan hæve den egentlige pris på retten, da man i de fleste tilfælde gerne vil have tilbehøret med. Derfor kan du føle dig tvunget til at bruge flere penge, end du oprindeligt ville have gjort.

7. De manipulerer med portionsstørrelserne

Det er bestemt ikke blot en skrøne. Langt de fleste restauranter forsøger at holde portionerne små. De forsøger dog at gøre det på en sådan vis, at du ikke opdager det. Og det gør de bl.a. ved at servere retterne på mindre tallerkener.

Når du spiser af en lille tallerken, vil en lille portion nemlig virke større, end den egentlig er. Når din portion ikke er tilpas stor til at mætte dig, er du naturligvis mere tilbøjelig til at bestille en forret, dessert eller noget tilbehør.

8. Beskrivelsen er størrelsen er meningsløs

Hvad får man, når man bestiller en halv sandwich? Hvad får man halvdelen af? Hvis man ikke ved, hvor stor en hel sandwich er, er det svært at vide, hvad det halve er.

På engelske er denne strategi kendt som 'bracketing', og handler om at få folk, der ønsker at spare penge til at føle, at de har gjort et køb. Omvendt får det folk, der bestiller en hel sandwich til at føle, at de får mere for pengene.

Det virkelige trick er, at prisen for en halv sandwich (eller halvdelen af en helt anden ret) ofte er skruet i vejret, hvilket betyder, at du faktisk ikke gør en god handel.

9. Du vælger den næstbilligste vin

Det er faktisk ganske velkendt, at den næstbilligste vin på menukortet i de fleste restauranter, er en vin, som de tjener rigtig gode penge på.

Psykologien bag dette er ganske enkel: Der er ingen, der ønsker at bestille den billigste vin, da man dermed vil blive stemplet som både uvidende og nærig på samme tid.

Dette medfører, at der er mange, der vælger at bestille den næstbilligste vin i stedet. Rigtig mange har en tendens til at gøre dette, og det ved restauranterne godt. Derfor sørger de for, at de har en god fortjeneste på flasken.

10. Tjeneren fylder hele tiden vinglasset op

De fleste elsker det, når tjeneren går forbi bordet og fylder vinglasset op. Mange ser det som rigtig god service, men det er faktisk ikke det eneste, det handler om.

Ved at tjeneren sørger for, at alles vinglas er fyldt hele tiden, bliver vinflasken nemlig hurtigere tømt. Sker det midt under hovedretten, er der en god chance for, at du bestiller en ny flaske, så du eller I ikke skal tørste.