Vi har fået en ny nationaldrik, som særligt unge kvinder elsker: Du gætter aldrig, hvad det er

Mathias Madsen

25 uger siden

|

26/06/2024
Særligt unge kvinder fra to specifikke landsdele sluprer en læskende kulsyreholdig drik i sig som aldrig før.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I Danmark elsker vi at drikke kaffe, alkohol og sodavand. Faktisk drikker den gennemsnitlige dansker 3-4 kopper kaffe om dagen, hver tredje dansker drikker alkohol hver eneste dag, og den gennemsnitlige danske husstand drikker 86 liter sodavand om året - svarende til 7 liter om måneden.

Der er dog en fjerde drik, som mildest talt er eksploderet i popularitet de seneste 15 år. Faktisk er salget af den ifølge Coop steget med vanvittige 700% siden 2010.

Det er en kulsyreholdig drik, som mange måske tror, at soldater, håndværkere og gamere køber mest af, men det har faktisk vist sig, at det er kvinder fra særligt to landsdele, der virkelig trækker forbruget op.

Der er tale om energidrikke såsom Red Bull, Monster, Cult og X-ray.

Kilde: Coop

Ifølge Coop er det særligt unge kvinder i alderen 15-34 år, der drikker ekstremt meget energidrik - de drikker nemlig tre gange så meget som gennemsnittet og dobbelt så meget som deres jævnaldrende mænd.

Voldsomts står det til på Vestegnen i København og i Nordjylland, hvor særligt de unge kvinder sluprer de koffeinfyldte dråber i sig. I områderne nord for København og på Fyn bliver der drukket færrest energidrikke.

I 2010 blev der solgt ca. fire millioner liter energidrik om året i Danmark, men i 2023 var det tal altså steget til ca. 28 millioner liter om året; svarende til ca. 4,6 liter energidrik pr. indbygger i Danmark.

Kilde: Coop

OBS: Konklusionerne i denne artikel er baseret på salgstal fra Coop's butikker.