Mange springer over at tjekke lufttrykket i dækkene efter at have sat vinterdækkene på bilen. Måske fordi de ikke ved hvor meget luft der skal være i dækkene. Kontroller foretaget af dækbranchen viser, at næsten halvdelen af bilisterne kører rundt med det forkerte lufttryk. De satser på, at alt er, som det var, da hjulene blev taget af i foråret.
Det er dog ikke sikkert. Ofte taber dækkene et par kilo under opbevaring. Forsømmer du at tjekke lufttrykket, kan det koste dig flere tusinde svenske kroner i for tidligt slidte dæk. Det skriver Dagbladet.
Mange er usikre på, hvor højt trykket i bilens dæk skal være. Svaret kan du nemt finde på denne seddel som sidder fast på indersiden af den såkaldte B-stolpe i førersiden foran. Langt de fleste moderne biler har sådan et klistermærke. Den giver information om dæktrykket i for- og baghjul, når du kører med få eller mange passagerer i bilen. Den har ofte også information om, hvor meget luft der skal være i forskellige dækdimensioner.
Har du en ældre bil, som producenten ikke har udstyret med sådan et mærkat, skal du kigge bilens instruktionsbog igennem. Dette burde være der.
På nogle biler kan det også være, at facetten er skjult på indersiden af tanklåget.
Kan koste dig dyrt
Hvorfor det er så vigtigt at køre med det korrekte lufttryk, vidste vi knap nok i starten af sagen.
For det første vil forkert lufttryk få dækket til at slides meget hurtigere. Det gælder for meget luft, men som regel er det for lidt.
Tests foretaget af Continental viser, at hvis man har 30 procent for lidt tryk i dækkene, halveres dækkenes levetid. I praksis betyder det: Kører du med 1,9 bar tryk i dækkene i stedet for 2,5, som ofte er almindeligt, kan dækkets levetid halveres.
Et sæt dæk, som du normalt kunne køre på i fire til fem sæsoner, bliver slidt op på to til tre sæsoner. Med en pris på 10.000 kroner for fire nye dæk har du måske brugt 4.000 kroner unødigt.
Til dig med en elbil
Kører du elbil, er korrekt dæktryk også vigtigt af en anden grund. For lavt tryk i dækkene vil resultere i øget rullemodstand og højere strømforbrug. En stigning i rullemodstanden og forbruget på 10 procent betyder det samme som at reducere elbilens rækkevidde med 10 procent.
Forkert lufttryk gør også bilens styring dårligere. For meget eller for lidt luft vil gøre monteringsfladen mod asfalten mindre. Det betyder dårligere vejgreb, hvilket igen giver dårligere bremsegreb, sidegreb og vejgreb, når man går op ad den stejle bakke med is eller sne. Desuden øges chancen for akvaplaning ved lavere hastigheder.