Hvis scan-selv fejler: Sådan her undgår du at betale for mange penge

Kasper Rud

2 timer siden

|

19/01/2025
Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der sker ofte fejl ved scan-selv kasserne

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Scan selv-kasser bliver stadig mere udbredte i supermarkeder, men de er ikke uden problemer. Ifølge Fagbladet 3F kan uventede fejl betyde, at kunder betaler for varer, de ikke har købt, eller risikerer at blive mistænkt for tyveri.

Uventede varer på bonen

En af de fejl, der kan opstå, er, at en vare dukker op på skærmen, allerede inden kunden har scannet noget.

Ifølge Coop sker det sjældent, men det kan ske, hvis en tidligere kunde har forladt kassen uden at afslutte sin session.

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop forklarer, at problemet opstår, hvis en kunde forlader kassen efter at have fortrudt et køb, uden at afslutte betalingen.

Resultatet kan være, at næste kunde ved et uheld kommer til at betale for den efterladte vare.

Gode råd til at undgå fejl

For at undgå fejl i scan selv-kassen er det vigtigt at være opmærksom fra start til slut. Når den første vare scannes, bør skærmen kontrolleres for eventuelle uønskede varer.

Derudover anbefales det at gennemgå hele indkøbslisten på skærmen, før betalingen gennemføres. På den måde kan man sikre, at kun de varer, der faktisk er scannet, bliver betalt for.

Risikoen for tyverimistanke

Midt- og Vestsjællands Politi oplever et stigende antal anmeldelser om butikstyverier i forbindelse med selvscanning. Kunder risikerer at blive mistænkt, hvis de ved en fejl glemmer at scanne en vare.

Salling Group, som ejer Bilka og Netto, understreger, at de vil lade tvivlen komme kunderne til gode, men de slår hårdt ned, hvis der er forsøg på snyd.

Hvad gør man, hvis man bliver anklaget?

Hvis en kunde uretmæssigt bliver beskyldt for tyveri, er det vigtigt at forholde sig roligt og samarbejdsvilligt. Man kan bede om at gennemgå kvitteringen sammen med personalet og påpege mulige tekniske fejl.

Hvis sagen ikke løses tilfredsstillende, kan det være en god idé at tale med en leder eller i sidste ende kontakte politiet for en objektiv vurdering.

Scan korrekt og undgå fejl

En af de hyppigste fejl sker, når kunder scanner varenummeret på hyldeforkanten i stedet for selve varen. Salling Group anbefaler derfor altid at scanne direkte på varens stregkode for at undgå misforståelser.

Med disse forholdsregler kan fejl og misforståelser ved selvbetjeningskasser undgås – og du kan handle trygt.