De sociale medier kan gøre mere skade end gavn for din karriere, hvis du vælger at lade dig inspirere af for mange af de trends, der går viralt. Sådan lyder det fra eksperter, da #CareerTok på TikTok er fyldt med arbejdsrelaterede råd, der kan afspore din karriere.
Jasmine Escalera, en karriereekspert hos Zety, har afsløret over for Newsweek, at visse trends måske kan virke som smarte måder at springe over, hvor gærdet er lavest, men at de kan ødelægge medarbejderes fremskridt.
For det første er 'white fonting' - som går ud på at skrive nøgleord fra jobopslaget i hvid skrift på sit CV - en kæmpe fejl. På TikTok har snu skabere hyldet dette såkaldte 'hack' som idiotsikkert, men Escalera advarer ansøgere imod det.
*"Selvom det kan virke som en smart løsning, kan det at bruge hvid skrift slå tilbage. Rekrutteringsfolk er opmærksomme på dette trick og ser det ofte som vildledende, hvilket kan føre til tab af troværdighed og tillid," sagde hun.
Næste trend på listen er #QuitTok, som handler om at prale med, at man har sagt sit job op. Denne trend - det modsatte af 'quiet quitting' - blev enormt populær for nogle år siden, da Generation Z stolt udskammede deres arbejdsgivere og afslørede, hvorfor de sagde op. Nogle gik endda så vidt, at de filmede deres opsigelse.
“At lægge en opsigelse op på TikTok kan give midlertidig opmærksomhed, men det rejser også spørgsmål om diskretion og professionalisme. Potentielle arbejdsgivere, der finder disse videoer, kan se det som et rødt flag og overveje, om personen vil udvise samme adfærd i deres virksomhed," sagde Escalera.
Endelig kan deltagelse i 'bare minimum Mondays' eller BMM, som er et udtryk for at gøre det mindst mulige på den første arbejdsdag i ugen - skade dit omdømme.
Influencer Marisa Jo Mayes brugte denne strategi for at undgå udbrændthed på arbejdet og fortalte til The Post, at det at gøre det minimale faktisk gjorde hende mere produktiv resten af ugen. Escalera mener dog, at denne trend kan ødelægge dit omdømme og få dig til at fremstå doven.
"Denne trend fremmer idéen om, at det er acceptabelt at slække på arbejdet i begyndelsen af ugen," sagde Escalera.
"Selvom selvomsorg er vigtigt, kan det konsekvent at gøre det minimale skabe et indtryk af dovenskab eller manglende engagement."