TV 2-kendis bringer sig selv i shitstorm: Børns Vilkår er dybt bekymret

Nicolai H

8 uger siden

|

22/10/2024
Kendte
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hun er ikke den første dansker, der har truffet den kontroversielle beslutning - men den er heller ikke vel modtaget.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Børn er fremtiden - så lad os sørge for at en god fremtid går dem i møde.

Influenceren og 'Bachelorette'-kendissen Mette Sommer har skabt røre med sin seneste Instagram-story, hvor hun reklamerer for et stykke legetøj – og den lille hovedperson i opslaget er ingen ringere end hendes tre måneder gamle søn, Sigurd.

Det er første gang, Sommer bruger sin søn i en kommerciel sammenhæng, og det har vakt bekymring hos flere, der mener, at grænsen mellem privatliv og reklameindhold er blevet sløret.

Det skriver Se og Hør.

I storyen, som Mette Sommer delte med sine 118.000 følgere, ses Sigurd liggende på et stribet legetæppe ved siden af en bamse med et spejl.

Under billedet står der tydeligt "reklame", efterfulgt af navnet på den virksomhed, der sponsorerer legetøjet. Selvom opslaget nu er forsvundet – som Instagram-stories jo gør efter 24 timer – har SE og HØR sikret sig en kopi, der nu cirkulerer blandt medierne.

Børns Vilkår: Konteksten er bekymrende

Hos Børns Vilkår har man tidligere advaret om farerne ved at eksponere børn på sociale medier i reklameøjemed.

Digital medieekspert Kathrine Elmose Jørgensen udtalte sidste år, at mange forældre ikke nødvendigvis er opmærksomme på de langsigtede konsekvenser, som denne type indhold kan have for børnene.

“De fleste (forældre, red) ved godt, hvad der er bedst for barnet uden for den digitale sfære, men viden om, hvad barnets bedste er i en digital kontekst, er knap så udbredt,” sagde hun dengang.

Kathrine Elmose Jørgensen har også tidligere understreget, at der kan være alvorlige konsekvenser ved at dele børns billeder i store digitale fællesskaber. Disse spænder fra risikoen for mobning til den mere alvorlige bekymring om, at billederne kan misbruges i forbindelse med børneporno.

Selvom der tydeligt står "reklame" under billedet af lille Sigurd, er der også en anden tekst på opslaget, som vækker undren.

Over Sigurds hoved står der:

“Der er en, som har fået det meget bedre”. Hvad Mette Sommer præcis mener med dette, og om legetøjet har en direkte forbindelse til Sigurds bedring, forbliver uklart.