Hvis du i dag har siddet frustreret foran skærmen og prøvet at logge ind på borger.dk, så er du langt fra den eneste.
Landets digitale rygrad har nemlig været ramt af en alvorlig omgang teknisk nedbrud, der har sendt mange danskere i midlertidig "selvbetjenings-karantæne."
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside kunne man tidligere finde beskeden om, at borger.dk var helt utilgængelig. Heldigvis er der nu lidt lys for enden af den digitale tunnel – i hvert fald er meldingen opdateret til, at der igen er "normal drift."
Men før du ånder lettet op, så vær opmærksom: Problemerne er ikke helt forduftet endnu.
Problemer med log-in: prøv igen senere
På borger.dk advares der stadig om, at det ikke er sikkert, du kan logge ind uden at støde på tekniske udfordringer.
"Du kan opleve problemer med at logge på borger.dk og en række selvbetjeninger. Prøv gerne senere. Vi arbejder på at løse problemet og beklager ulejligheden," lyder beskeden til de mange frustrerede brugere.
Som prikken over i’et meldes der også om fortsat ustabilitet på NemLog-in, hvilket kan ramme alt fra adgang til sundhedsportalen til skat og banktransaktioner.
Hvad betyder det for dig?
Mange offentlige services er i dag afhængige af NemLog-in og borger.dk, og selv små tekniske udfald kan skabe store problemer. For virksomheder og privatpersoner betyder det forsinkelser på alt fra indberetninger til sagsbehandlinger.
Så hvis du havde planlagt at få styr på digital post eller tjekke din pension, kan det være, du må vente til senere.
Digitaliseringsstyrelsen har ikke meldt en præcis tidshorisont ud for, hvornår alle problemer forventes løst, men teknikerne arbejder angiveligt på højtryk.
Opdateres...