De fleste danskere har nok bemærket, at der fulgte en del ændringer med ved MobilePays nye opdatering. Dette indebar forskellige funktioner og et helt nyt design, men der er særligt én ny funktion, som nærmest skræmmer 41-årige Trine væk fra at bruge den ellers populære app.
Det skriver B.T.
Trine, som har valgt at leve et liv under radaren med både navne- og adressebeskyttelse, stod over for en uventet overraskelse, da MobilePay rullede deres seneste sikkerhedsopdatering ud.
Opdateringen, der blev implementeret for at styrke appens sikkerhed og bekæmpe svindel, indebærer, at brugernes fulde juridiske navne nu vises i appen. For Trine betød dette en uønsket eksponering: "Det er stort set kun mig selv, der kender mit fulde navn. Jeg så ikke, at det var sket, før det var for sent," udtrykker hun sin frustration og fortsætter: “Jeg synes, at det er ærgerligt – og kan personligt ikke overskue risikoen,” siger Trine.
Denne ændring er en del af en større opdatering, der også introducerer nye funktioner som muligheden for at blokere brugere og chatte med dem, man udveksler penge med.
Anette Bøje, landechef hos MobilePay, forklarer, at ændringen primært sigter mod at gøre det sværere at anvende appen til svindel. Hun anerkender dog, at nogle brugere, som foretrækker at bruge et alias eller har navnebeskyttelse, kan føle sig bekymrede. MobilePay har forsøgt at imødekomme disse bekymringer ved at introducere funktionen, der tillader brugere at blokere uønskede kontakter. "Vi har på den måde forsøgt at balancere et hensyn til dem, der gerne vil undgå bestemte mennesker – og så et hensyn til at bekæmpe svindel," siger Bøje.
Trine ønsker, at der var en mulighed for at anvende en kombination af for- og mellemnavn for dem med navnebeskyttelse, en løsning der dog ikke er blevet implementeret.
MobilePay har nøje overvejet denne mulighed men besluttede, at det fulde juridiske navn er nødvendigt for at sikre transparens og bekæmpe svindel effektivt.