Trecifret millionbeløb udbetales til kunder hos dansk pensionsselskab

Mathias Nielsen

110 uger siden

|

09/09/2022
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Danica Pension skal udbetale et trecifret millionbeløb til omkring 6.000 kunder, da en fejl har givet forkerte afkast.

Dagens topnyheder

Det er en sjældenhed at man som dansker får udbetalt noget fra sin pensionsopsparing før man går på pension. Men det er nu tilfældet for omkring 6.000 kunder hos Danica Pension.

De vil i de kommende uger få udbetalt i gennemsnit 20.000 kr. i kompensation. Det er samlet set ca. 125 mio. kr. Kunderne har – eller har haft – opsparing i Danica Balance med saldogaranti, hvor Danica har opdaget en 18 år gammel fejl i investeringsbetingelserne.

Danica har ellers hidtil ikke været omfattet af fejl og dårlige sager som sin ejer, Danske Bank, har været. Danicas driftsdirektør, Jesper Bjerre, ærgrer sig derfor over situationen.

»Det er en rigtig dum sag for os, og det gør det bestemt ikke bedre, at fejlen i investeringsbetingelserne har været der siden 2005 og først er opdaget i år i forbindelse med en gennemgang af hele vores bestand (af pensionsaftaler.),« siger driftsdirektør Jesper Bjerre til Finans, der påpeger, at selve produktet har virket efter hensigten.

Rent praktisk kan investeringsbetingelserne læses, som om investeringsrisikoen for kunder med produktet aftrappes frem til det tidspunkt, de har aftalt udbetaling af pensionen.

Dog har det vist sig at risikoen aftrappes endnu hurtigere, hvilket i nogle tilfælde har betydet at risikoen er nede på det laveste niveau flere år før den reelle udbetaling.

Typisk vil investeringsudløbet, hvor risikoen er trappet ned, være det tidspunkt, hvor kunden tidligst kan gå på pension. For folk med en ordning oprettet før 2007 er det 60 år.

Hvis kunden så først har aftalt at gå på pension som 65-årig, er der fem års forskel på den reelle aftrapning og den, der fremgår af betingelserne om pensionsopsparingen.

Danica kontakter nu 75.000 kunder, som er berørt af fejlen, for at forklare investeringsbetingelserne og varsle, at formuleringen nu ændres.

Nogle af dem har tjent på den tidligere nedtrapning. Andre ville have fået et højere afkast, hvis investeringsbetingelserne havde været korrekte, men da de har fået personlige rådgivning om nedtrapningen af risikoen, vil Danica ikke kompensere dem.

»For godt 6.000 kunder kan vi ikke se en særskilt rådgivning om nedtrapningen af risiko. Samtidig har de kunder foretaget valg for risikoen på deres pensionsordning, der gør, at vi vurderer, at de måske havde valgt anderledes, hvis oplysningerne i betingelserne havde været klare,« siger Jesper Bjerre.