Supermarkeder på vej med nyt smart corona-tiltag

Henrik Rothenbücher

243 uger siden

|

24/03/2020
Indland
Foto: Gonzales Photo Nikolaj Bransholm/Gonzales Photo/Ritzau Scanpix
Foto: Gonzales Photo Nikolaj Bransholm/Gonzales Photo/Ritzau Scanpix
Når kunder handler ind i supermarkeder, vil de snart blive mindet om, hvis de står for tæt på hinanden.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De danske fødevarebutikker holder fortsat åbent, og de ansatte må dagligt gå på arbejde velvidende, at de kan blive smittet af den næste kunde, der kommer ind af døren.

Supermarkederne har allerede lavet flere tiltag, der skal sikre, at ansatte og kunder ikke bliver smittet, og nu kommer der endnu et  tiltag, der skal gøre folk opmærksomme på, at de skal holde afstand.

Tidligere begynder nogle butikker nemlig at sætte mærker og tape op, så folk vidste hvor langt de skulle stå fra personen foran dem i køen, men nu præsenteres et nyt tiltag.

Der er tale om et hold forskere på Syddansk Universitet, der lige nu er i gang med at udvikle et sensorsystem, som kan måle afstanden mellem kunderne i butikken.

Giver kunderne besked

Hvis kunderne skulle stå for tæt i køen, så vil der komme en elektronisk besked, der informerer kunderne om, at de står for tæt.

På den måde vil kunderne blive påmindet om, at de står for tæt på den person foran dem, og at de bør rykke lidt væk, så de mindsker risikoen for at smitte eller blive smittet med coronavirus.

“I den akutte situation, vi står i, handler det om at udnytte alle de muligheder, vi har, for at mindske smitten. Og jeg tænkte, at det her var en mulighed for, at butikkerne kunne se, hvor tæt folk står,” fortæller Mikkel Baun Kjærgaard, der er professor på Syddansk Universitets enhed for Software Engineering til Tv2Fyn.

Det er endnu ikke meldt ud, hvilke supermarkeder, det nye system vil blive installeret i, men Vemco Group har en forventning om, at systemet der er ved at blive rettet til, vil stå klar i flere danske forretninger allerede i april.

“Vi regner med, at vi i slutningen af den her uge kan være færdige med det. Og allerede i næste uge skal den testes igen hos vores udvikler, så vi i starten af april kan få det ud til kunderne”, siger Anel Turkanovic, direktør hos Vemco Group til samme medie.

Hvad mener du om tiltaget? Tror du det går hen og bliver en succes, eller er det nok, at vi har mærker og tape, som gør kunderne opmærksomme?