I supermarkedskæden SPAR, som er en del af fødevarekoncernen Dagrofa, har man netop lanceret et helt nyt koncept omkring specialøl, som mange danskere bryder sig om at drikke.
Derfor har netop specialøl også vækstet som branche over de seneste år. Det nye koncept skal gøre det nemmere for kunder at finde rundt i et bredt univers af mange forskellige specialøl.
Konceptet er lavet i samarbejde med både Royal Unibrew og Carlsberg, som begge sælger en lang række af specialøl såsom Jacobsen og H.C. Andersen. Det er Carlsberg, som har været i førertrøjen på projektet om at lave det nye koncept sammen med Dagrofa og SPAR.
"Vi har set vækst på specialølmarkedet i de sidste par år, derfor giver det mening, at SPAR hopper med på bølgen og tager del i væksten. Det nye koncept skal forbedre kundeoplevelsen og tiltrække kunder, som ikke normalt bruger tid i ølafdelingen, når de handler. Vi har investeret over 3 mio. i projektet og vi glæder os til at dele det nye ølunivers med vores kunder", siger kommerciel chef hos SPAR, Min Købmand og Let Køb, Kim Scheuer i en pressemeddelelse.
I forlængelse af det nye koncept er der blevet indrettet en ny specialølafdeling i SPAR-butikkerne, hvor de forskellige specialøl er blevet inddelt efter smagsprofiler.
Netop denne opdeling skal gøre det nemmere for kunderne at navigere rundt i de forskellige slags specialøl, på samme måde som mange butikker efterhånden har en opdelt vinafdeling alt efter druer og så videre.
Efter en kort testperiode i de første fire SPAR-butikker, er der opnået en vækst i salget på special- og udenlandske øl på ca. 11% og butikkernes specialøl andel er steget med 2,8 %, så indtil videre er det nye koncept lovende.
Det nye koncept er nu iværksat i alle SPAR-butikker i Danmark.