Slut med at købe DSB-billetter med gamle mobiler

Emil Ryttergaard

411 uger siden

|

31/01/2017
Indland
Foto: Polfoto
Foto: Polfoto
Hvis du ejer en af de mest solgte mobiltelefoner herhjemme, så er det slut med at købe togbilletter på telefonen, siger DSB.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er en jungle at finde den rigtige og billigste måde at tage offentlig transport på herhjemme, og derfor er der at hav af togrejsende, der hver dag holder godt fast i deres rejsekort, månedskort eller mobiltelefon, som man stadigvæk kan købe titursklippekort til.

Eller næsten. 

For siden d. 15. januar, har det ikke længere været muligt for mobilejere med den velkendte iPhone 4 model at købe billetter via telefonen, skriver metroexpress

Den uhyre populære telefonmodel bliver nemlig ikke understøttet af DSB længere, der har lavet en ny app, der kun virker på nyere modeller. 

For 35-årige Tine Pedersen, der rejser mellem Vejle og Randers et par gange om ugen var et gammeldags titursklippekort den billigste løsning, men da klippekort i pap er blevet udfaset, skulle klippekortet købes digtalt i stedet. 

Men her virker Trine Pedersens telefon heller ikke, da  med ét blevet forældet til at købe billetter på, hvilket vækker stor harme. 

- Jeg er simpelthen så vred. Jeg synes ikke, at DSB skal bestemme, om jeg skal købe en ny telefon, siger Tine Pedersen.

I stedet er den 35-årige togpassager tvunget til at benytte rejsekortet eller købe en ny telefon, hvilket er en anseelig ekstra udgift. 

Det er til stor gene for mange danskere, der dagligt tager toget, da de ikke ved om deres mobil understøttes af DSB. 

Hos Forbrugerrådet Tænk mener Asta Ostrowski ikke, at DSB tilbyder en god nok service til deres kunder i forhold til gældende EU-lovgivning, hvor der står at man skal tilbyde billetter på almindelige mobiltelefoner. 

- For mange kunder vil det her betyde, at de skal købe en ny telefon. En iPhone 4 må betegnes som en almindelig telefon, som mange danskere har. Det her er ikke godt nok, siger hun.

Hos DSB afviser man kritikken, og mener at man blot 'følger den nuværende teknologis udvikling,' siger chef for forretningsudvikling, Aske Wieth Knudsen. 

Skulle man være så uheldig at strande på en togstation, så kan hjælpen komme fra den mest usandsynlige side, hvilket et kærestepar fandt ud af, da de missede det sidste tog.