Skole dropper de skriftlige afleveringer: Det er blevet for nemt at snyde

Kamille Isaksen

50 uger siden

|

30/11/2023
Indland
Foto: Google Street View
Foto: Google Street View
Til trods for de positive reaktioner fra eleverne rejser skiftet også bekymringer hos undervisningsmiljøet og eksperter.

Dagens topnyheder

I takt med ChatGPT's første årsdag har den kunstige intelligens sat sit præg på undervisningsmiljøet ved at gøre det lempeligt for elever at skabe opgaver på få sekunder. 

Dette har medført udfordringer for undervisere, som nu omlægger tilgangen til skriftlige afleveringer.

True North Efterskole i Snaptun har revideret deres tilgang til opgaveafleveringer efter den udbredte brug af ChatGPT. 

Det skriver TV 2.

Afdelingsleder og underviser, Michael Sørensen, forklarer beslutningen om at skrotte skriftlige afleveringer og i stedet fokusere på mundtlige præsentationer gennem video eller podcast.

Michael Sørensen fortæller: "Vi har accepteret, at dette værktøj er enormt tilgængeligt og er blevet en del af hverdagen. Vi var nødt til at revidere vores tilgang for at imødekomme det i stedet for at modarbejde det."

Han understreger vigtigheden af at sikre, at eleverne forstår og præsenterer deres egen viden, snarere end blot at kopiere svar fra ChatGPT.

Til trods for de positive reaktioner fra eleverne rejser skiftet også bekymringer hos undervisningsmiljøet og eksperter. OpenAIs ChatGPT har opnået stor popularitet, men brugen af den til prøver er ikke tilladt.

Der er en stigende bekymring for, hvordan værktøjet påvirker troværdigheden af elevernes skriftlige arbejde og eksamenspræstationer. 

Tomas Kepler, formand for gymnasielærerne, understreger behovet for en revurdering af eksamensformerne i lyset af den nye teknologis indflydelse.

En ekspertgruppe forventes at komme med anbefalinger i december vedrørende forebyggelse af snyd med ChatGPT ved prøver. Der diskuteres behovet for en gennemgribende ændring af eksamensformerne for at sikre, at elevernes faglige niveau afspejles korrekt og ikke blot kunstig intelligens' evne.