Klimaet er et stort fokus for mange virksomheder, og det er det tilsyneladende også for den norske supermarkedskæde Rema 1000, som de seneste mange år har indtaget det danske marked.
I en pressemeddelelse har kæden nemlig netop afsløret, at de allerede fra denne uge vil foretage store ændringer i klimaets navn.
Helt konkret har kæden allerede fra lørdag d. 28. september tænkt sig at andre pakkerne med hakket oksekød, så de bliver op til 20 % mindre. Håbet er, at det vil få danskerne til at spise mindre oksekød, som er en stor klimabelastning.
"Det vil koste os, men det er nødvendigt. For hvis vi ikke gør noget, så koster det endnu mere på den lange bane. Oksekød er i toppen, når der peges på mest klimabelastende produkter, og mange danskere vil gerne spise lidt mindre kød for at give deres bidrag til omstillingen," har kategorichef i REMA 1000, Jonas Garly Sørensen, forklaret og uddybet:
"Med de reducerede mængder får kunderne mulighed for netop det, og de står ikke tilbage med mere kød, end de reelt har brug for. Det er også vigtigt i forhold til at undgå madspild [...]."
Håbet er, at kunderne fortsat vil købe samme antal pakker, men dermed mindre mængde oksekød og derfor spise flere grøntsager, hvilket vil belaste klimaet mindre.
Kategorichefen understreger, at priserne på oksekøddet vil blive sænket tilsvarende, så kunderne ikke bliver snydt.
"Priserne sænkes samtidig tilsvarende, da REMA 1000 altid vil være konkurrencedygtige," lyder det således i pressemeddelelsen.
Disse populære produkter ændres
Følgende produkter bliver ændret:
400 gram 4-7% hakket oksekød reduceres til 350 gram.
500 gram 8-12% og 15-18% hakket oksekød reduceres til 400 gram.
1000 gram 15-18% hakket oksekød reduceres til 800 gram.
Pakkernes indhold reduceres altså med op til 20 %, men priserne vil ifølge Rema 1000 blive reduceret tilsvarende.
De nye og mindre pakker lander i kølediskene i Rema 1000-butikker over hele landet allerede på lørdag, og de vil fremover være en fast del af varesortimentet.
I forlængelse af det nye initiativ arbejder supermarkedskæden også på tiltag, som skal minimere størrelsen på selve indpakningen og dermed forbruget af plastik.