Alkoholreklamenævnet har på baggrund af en indkommen klage konstateret, at Bilka i Holstebro har overtrådt nævnets markedsføringsregler.
Det skriver Alkoholreklamenævnet i en pressemeddelelse.
Det er ikke tilladt at markedsføre alkohol over for børn og unge, hvilket også omfatter kommende og nyudklækkede studenter.
Derfor var det en overtrædelse, da Bilka Holstebro lagde et opslag på sin Facebook-profil med billeder af drikkevarer med alkohol ledsaget af udsagn som ”Laver I et stop i Bilka Holstebro giver vi nemlig en helt gratis ”hyggepakke” til turen. Vi finder nye forsyninger til jer i form af en kasse øl og en kasse Shaker eller Smirnoff Ice”.
Foto: Alkoholreklamenævnet
Nævnet henvendte sig til Salling Group den 17. juni, og i løbet af få timer havde Bilka Holstebro fjernet opslaget.
Salling Group sendte ligeledes Alkoholreklamenævnets retningslinjer samt en generel orientering ud til samtlige Bilka-varehuse med henblik på at undgå lignende sager i fremtiden. Dette tager Alkoholreklamenævnet til efterretning, og nævnet ser positivt på den hurtige respons fra Salling Group og Bilka Holstebro.
- Både detailhandel, barer og diskoteker skal være opmærksomme på de situationer, hvor målgruppen aldersmæssigt ligger omkring 18 år.
Over for denne målgruppe gælder et totalt alkoholmarkedsføringsforbud, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.