Priskrigen fortsætter i femte gear: Nu er der bekymrende nyt

Nicolai H

1 dag siden

|

06/01/2025
Indland
Foto: Privat
Foto: Privat
Ekspert taler ud om de vanvittige tilbud.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Smør til spotpris og kunder, der nærmest vælter ind i supermarkederne.

Det er et syn, vi efterhånden har vænnet os til, når dagligvarekæderne slår prisen i bund og lokker med massive kampagnetilbud.

Men nu lyder der kritiske røster fra branchen, hvor tidligere direktør for Mærkevareleverandørerne, Niels Jensen, advarer om, at det kan være en farlig vej at fortsætte ad.

Usund forretning med store rabatter

Ifølge Jensen er de tilbagevendende priskrige på dagligvarer – som smørkrigen har været et skoleeksempel på – skadelige for både leverandører og butikker. Forbrugerne tilpasser nemlig deres indkøb, så de hamstrer på tilbud og lader hylderne være på de almindelige dage.

"Det er ikke sundt, at vi er nået til et punkt, hvor tilskuddene er så store, som de er, og man får så store prisgab mellem kampagne- og hyldepris. Det er meget ekstremt i Danmark," forklarer Niels Jensen til retailnews.dk.

Han opfordrer dagligvarebranchen til at skrue ned for de massive rabatter og finde en mere balanceret model, hvor prisen på hylden er mere stabil – og ikke afhænger af kampagner og kampagnetilskud.

Forbrugerne elsker jagten på tilbud

Hos Coop, der sidste år måtte notere et betragteligt underskud, er der dog delte meninger om Jensens kritik.

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen er ikke uenig i, at priskrigene kan have negative effekter, men han understreger, at det i sidste ende er kundernes præference, der styrer udviklingen.

"Man kan bestemt godt argumentere imod disse elevator-priser, men kendsgerningen er, at det er sådan kunderne foretrækker det i Danmark," siger Nielsen og tilføjer, at det fortsat er nødvendigt at have stærke tilbud for at imødekomme forbrugernes efterspørgsel.

Om Lurpak-krigen for alvor tager en ny drejning, afhænger nok i sidste ende af, hvad der får danskerne til at fylde indkøbskurven – og det ser ikke ud til, at de er klar til at give slip på jagten efter et godt tilbud.