Mange danskere oplever i øjeblikket at modtager mail-beskeder og sms’er, der ved første øjekast er fra PostNord. I virkeligheden er der dog tale om et meget troværdigt fupnummer.
Blandt andet er flere danskere blevet bedt om at afhente pakker, som slet ikke fandtes. Det skriver PostNord i en pressemeddelelse.
Således mødte syv personer tirsdag op ved PostNords terminal i Taastrup for at hente pakker, efter de havde modtaget en besked med PostNord som afsender. Pakkerne fandtes dog ikke, ligesom man i Taastrup kun sorterer breve.
Beskederne kommer i flere udgaver, men fælles for dem er, at de udover at lyve om fiktive pakker, også indeholder et link til falske hjemmesider, der udgiver sig for at være PostNord. Et link som de kriminelle afsendere for alt i verden gerne vil have, at man trykker på.
- Vi er rigtig kede af, at helt tilfældige danskere bliver ramt af, at it-kriminelle sender beskeder ud i vores navn. Beskederne har intet med PostNord at gøre, og det bedste, man kan gøre, er at slette dem og naturligvis undlade at benytte det link, der optræder i de falske beskeder, siger Herman Petersson, der er chef for IT i PostNord i Danmark.
Post-giganten slår fast, at de it-kriminelle ikke er trængt ind i PostNords systemer, men at de falske beskeder sendes meget bredt rundt i øjeblikket.
Flere af fup-beskederne henviser til pakkenummeret DK-19282, som dog ikke eksisterer hos PostNord. Den seneste version opkræver fem kroner for at få pakken fra ‘postterminal, Høje Taastrup’. PostNord opkræver imidlertid ikke ekstraregninger for distribution, og opfordrer sine kunder til at udvise ekstra opmærksomhed, inden de klikker på links i beskeder, der ved første øjekast ser ud til at være fra PostNord.
Har man modtaget en besked med et pakkenummer, kan man altid slå det op i PostNords sporingssystem Track&Trace, der findes på postnord.dk og i den gratis app, ‘PostNord’. Her kan man se, om pakken overhovedet eksisterer og tjekke, at oplysninger om afsender og modtager giver mening.
- Vi gør, hvad vi kan for at få stoppet svindlerne og er ved at få lukket de falske hjemmesider ned. Dog dukker der hurtigt nye op, og derfor advarer vi både på vores hjemmeside, de sociale medier og via Forbrugerrådets app ’Mit digitale selvforsvar’, siger Herman Petersson og opfordrer til, at man tjekker pakkenumrene i PostNords app, lyder det fra PostNord.