Det er den tid på året. Inden vi kan hygge os med pebernødder, kravlenisser og julekalender, så skal julegaveræset, skubben og masen i køerne, og først-til-mølle stresset overstås.
Black Friday står for døren, og mens mange forbrugere forbereder sig på årets største shoppingdag, må de også ruste sig mod falske tilbud og pristricks.
Den 29. november slår butikkerne dørene op til de massive rabatter, men et dybere blik på prissammenligningssiden Pricerunner viser, at over 150.000 varer er blevet dyrere – endda med op til 10 procent – i dagene op til udsalget.
Det skriver Ekstra Bladet.
Pricerunner har afsløret, at visse produktkategorier står for de største prisstigninger:
Værktøj: 54 procent
Spillekonsoller & spil: 45 procent
Cykler & tilbehør: 45 procent
Legetøj: 47 procent
Hus & Have: 35 procent
Udstyr til børn: 32 procent
Køkkenmaskiner: 29 procent
Lyd og billede: 23 procent
Hvidevarer: 17 procent
Elektronik: 15 procent
Ingen overraskelse blandt ekspert
Hos Forbrugerrådet Tænk møder denne strategi ingen overraskelse.
“Det er klassikeren på det her område, og vi ser det hvert år. Priserne pumpes op, så besparelsen ser meget større ud," fortæller seniorjurist Martin Bruun-Houmølle.
Selvom strategien sjældent falder under ulovlig praksis, anser Bruun-Houmølle det stadig for “rigtig dårlig stil.”
For at navigere sikkert gennem tilbudsjunglen anbefaler eksperten at overveje grundigt, om du faktisk har brug for varen, eller om det blot er tilbudsskiltet, der lokker.
“Det betyder, at man er nødt til at være ekstra opmærksom på, om tilbuddet reelt er så godt, som det indikeres. Det bedste, man kan gøre, er nok at finde ud af, om man rent faktisk har brug for den vare, man er ved at købe, eller om det kun er, fordi tilbuddet ser lokkende ud,2 uddyber Martin Bruun-Houmølle
Så før du klikker “køb” og føler, at du har scoret en storslået Black Friday-deal, kan det være værd at tage en ekstra runde og tjekke, om varen rent faktisk er på udsalg – eller om prisen bare ser godt ud på papiret.