Der er hele tiden gang i den grønne omstilling. Det gælder især i transportssektoren, som er en af de helt tunge CO2-udøvere. I Danmark er vi generelt gode til at cykle, men vi flyver stadig meget og sejler.
I Danmark har man lige nu elfærger flere steder. Elfærgen Ellen, der sejler fra Søby-Fynshav er et eksempel på en elfærge i Danmark.
Snart kommer der to mere, for fredag kunne Molslinjen indgå en aftale med Cemre Shipyard i Tyrkiet om byggeriet af to elfærger til Alslinjen og Samsølinjen.
Begge kontrakter er dog betingede af en endelig kontrakt mellem Molslinjen og Transportministeriet dette efterår. De to nye elfærger skal sættes i produktion så hurtigt som muligt.
Alslinjens færge skal sættes i drift til september 2024, mens Samsølinjens færge skal have første tur i januar 2025. Cemre Shipyard er valgt på grund af værftets høje kvalitetsniveau og omfattende erfaring med at bygge elektriske dobbeltende-færger, oplyser Molslinjen.
”Det har været en kæmpe opgave for os at forberede dette byggeri og være klar i en meget urolig og usikker verden, men det bliver samtidig en meget spændende proces, hvor vi kommer til at tage et meget stort skridt frem mod en grøn omstilling af dansk indenrigsfærgefart”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Færgerne kommer til at sådan ud:Foto: Molslinjen