Mange dropper MobilePay efter nyt gebyr

Henrik Rothenbücher

267 uger siden

|

11/11/2019
Indland
Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix
Et nyt gebyr har betydet, at MobilePay har mistet flere tusinde kunder. Det fortæller deres pressechef til mediet Finans.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Tilbage i august kunne vi her på Dagens fortælle om, hvordan MobilePay ville indføre et gebyr, så det ikke længere ville være gratis at benytte tjenesten.

Heldigvis skulle de daglige brugere af MobilePay ikke frygte, at de skulle have penge op af lommen, når de skulle sende eller modtage et lille beløb mellem venner og familie.

I stedet var det de mange butikker, der benytter sig af MobilePay, der pludselig kunne se frem til et gebyr for at have tjeneste. Gebyret var ikke voldsomt, 49 kroner skulle erhvervskunderne der benyttede sig af MobilePay betale om måneden for tjenesten.

Selvom MobilePay ikke kostede noget for den almene bruger, så forventede det nye gebyr alligevel at ramme kunderne.

Thomas Billeschou-Hansen der driver virksomheden AP Energi fortalte således tilbage i august til Ekstra Bladet, at gebyret vil betyde forøgede priser, og dermed rammer gebyret altså kunderne indirekte.

Mange tusinde har valgt at droppe MobilePay

Det nye MobilePay-gebyr trådte i kraft i oktober, og det har allerede haft stor betydning for mange af de erhvervsdrivende.

Mediet Finans skriver, at flere tusinde erhvervskunder med fysiske forretninger har valgt at springe fra.

Det præcise tal nævnes ikke, men pressechef for MobilePay Peter Kjærgaard fortæller til Finans, at de har mistet nogle få tusinde erhvervskunder henover perioden, hvor gebyret trådte i kraft.

“Selv om det kun er en lille andel af vores kundebase, er vi naturligvis kede af enhver kunde, vi mister,” fortæller han til mediet.

Det nye gebyr forventes at indbringe MobilePay omkring 30 millioner kroner hvert år, og de falder på et tørt sted. I 2017 og 2018 har MobilePay nemlig haft et underskud på intet mindre end 103 millioner kroner.

Ønsker man som erhvervskunde i en fysisk forretning at benytte sig af Mobilepays ‘Myshop-løsning’ så koster det 588 kroner om året.