Lidl har taget stor beslutning: Sker inden udgangen af 2030

Kamille Isaksen

4 uger siden

|

27/01/2025
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lidl har taget et stort skridt i den rigtige retning.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

For at løse globale udfordringer såsom klimaforandringer, tab af biodiversitet og kost-relaterede sygdomme er vi nødt til at transformere vores fødevaresystem.

Lidl anerkender de presserende udfordringer og tager ansvar ved at bidrage til den globale transformation af fødevaresystemet.

Det gør dagligvarekæden blandt andet ved at øge sin ambition om at fremme bevidst ernæring gennem ambitiøse mål, der omfatter hele virksomhedens værdikæde.  

Som en del af Lidls partnerskab med WWF International støtter organisationen med deres ekspertise Lidl gennem udviklingen og implementeringen af Lidls strategi for bevidst ernæring.

Lidl øger derfor udbuddet af plantebaserede proteinkilder yderligere og sætter ambitiøse mål på tværs af alle tre sundhedsfremmende kategorier af PHD; proteinkilder, fuldkorn samt frugt og grønt.

Sådan skriver Lidl i en pressemeddelelse.

Produktsortimentet i alle fødevarekategorier vil blive udviklet på tværs af alle 31 lande, hvor Lidl har butikker.

Her har dagligvarekæden taget udgangspunkt i en metode udarbejdet af WWF ved navn WWF Planet-Based Diets Retailer Methodology.

Metoden giver en klar ramme til at måle og rapportere Lidls fremskridt, hvilket hjælper med at understøtte overgangen til et mere ansvarligt fødevaresystem.

Har sat sig et klart mål

Lidls internationale mål om at øge andelen af solgte plantebaserede fødevarer med 20 % i 2030 sammenlignet med 2023 er en del af Lidls overordnede CSR-strategi og central for indsatsen for at fremme bevidst ernæring.

Dette vil blive opnået gennem målrettede tiltag i kategorierne proteinkilder, fuldkorn samt frugt og grøntsager.

Fra og med 2025 vil Lidl rapportere om sine fremskridt årligt og gøre data, som følger WWF’s metode til at fremme bevidste og sunde kostvaner, offentligt tilgængelige.  

  • Proteinkilder: Siden 2022 har Lidl beregnet og analyseret et såkaldt "proteinsplit", som måler andelen af plantebaserede proteinkilder sammenlignet med animalske proteinkilder i sit produktsortiment. Inden udgangen af 2030 sigter Lidl Danmark mod at øge andelen af plantebaserede proteinkilder i forhold til animalske proteinkilder i sortimentet til 20 % sammenlignet med 2023. Dette inkluderer bælgfrugter, nødder, frø og veganske alternativer til kød, æg og fisk. Fra og med 2025 vil Lidl Danmark offentliggøre sit proteinsplit årligt for at skabe mere gennemsigtighed.  

  • Fuldkorn: Inden udgangen af 2030 vil Lidl Danmark øge andelen af fuldkorn i kornsortimentet til 25 % sammenlignet med 2023. Lidl vil også tilbyde mindst én fuldkornsmulighed i alle relevante varegrupper inden 2030. 

  • Frugt og grønt: Lidl fortsætter med at give kunderne et bredt udvalg af frisk fugt & grønt hver dag og udarbejder yderligere tiltag til at øge salget. Dette er en afgørende produktkategori i strategien for bevidst ernæring hos Lidl.