Forestil dig, at en venlig fremmed banker på døren og påstår, at de er fra banken.
Det lyder uskyldigt nok, men for tre ældre borgere i Allerød, Frederikssund og Furesø blev det starten på en kostbar oplevelse.
Mellem 31. oktober og 1. november lykkedes det svindlere at narre betalingskort fra intetanende ældre under påskud af at være bankansatte.
Svindel som denne er desværre stigende og rammer især ældre borgere, advarer eksperter.
Camilla Beckmann, direktør for kundeservice i Nordea Danmark, er både vred og bedrøvet over, at kriminelle misbruger bankens navn til at bedrage ældre.
"Vi vil aldrig dukke op hos vores kunder og bede dem om at udlevere værdigenstande, betalingskort eller koder. Hvis der pludselig står nogen ved døren, som siger, at de er fra banken, så er mit råd, at man lukker og låser døren og ringer til politiet," understreger hun til NetAvisen.
Svindlen stiger markant
Ifølge en undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd var hele 189.000 danskere ofre for digital svindel i 2023 – en stigning fra 147.000 i 2022.
Kriminelle bliver stadig mere sofistikerede, og deres metoder udvikler sig hurtigt.
Når skaden er sket, er hurtig handling afgørende. Banker lukker straks konti og forsøger at tilbageføre stjålne midler, men det kræver ofte, at ofret reagerer hurtigt. Også MitID bør lukkes, hvis der er mistanke om svindel. Det kan enten gøres på egen hånd ved at logge ind, eller bede om hjælp fra offentligheden.
Stol kun på sikre kanaler
Anne Dorte Bach, næstformand i Rådet for Digital Sikkerhed, understreger, at det er vigtigt at være skeptisk.
"Man kan aldrig stole på nogen, man ikke kender personligt. Udlever aldrig koder til betalingskort og stol kun på beskeder, der kommer gennem E-Boks, netbank eller andre troværdige kanaler, som kræver MitID," forklarer hun.
For yderligere at beskytte sig selv anbefaler hun at undgå at klikke på mistænkelige links i mails eller SMS’er. Brug i stedet en browser til at finde login-sider direkte. Og hvis et telefonopkald virker mistænkeligt, så stil spørgsmål, som kun en ægte bekendt kan svare på.
For ældre og deres pårørende er rådet klart: Tal om svindelmetoderne og vær opmærksom. Et simpelt telefonopkald eller et bank på døren kan virke harmløst, men i hænderne på de forkerte kan det hurtigt blive en dyr affære.