Julen er tid til fordybelse, hygge og gode gaver – og bøgerne er igen i år blandt favoritterne under juletræerne rundt omkring i de danske hjem.
Hos Danmarks største boghandlerkæde, Bog & idé, oplever de vækst i julehandlen, og det er især salget af bøger, der skaber fremgangen.
”Vi har i øjeblikket en vækst i bogomsætningen på 5% sammenlignet med sidste år, og antallet af forskellige titler solgt den seneste halvanden måned er imponerende,” fortæller administrerende direktør hos Bog & idé, Marianne Lyngby Pedersen, i en pressemeddelelse.
35.000 forskellige bøger
I løbet af julehandlen er der i hele Bog & idé-kæden solgt næsten 35.000 forskellige bogtitler. I normale salgsmåneder ligger tallet på omkring 28.000 forskellige titler.
"Det høje antal viser, at danskernes læsevaner er både mangfoldige og personlige. Vi køber ikke blot bestselleren, men gør os umage med at finde bøger, der passer til den enkelte gavemodtager. Danskerne ønsker at give gaver, der taler til modtagerens interesser, hvad enten det er skønlitteratur, fagbøger, børn til de yngste eller engelske titler,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.
Hvor det i julen 2023 især var airfryer-bøger, der toppede listerne, er det i år særligt skønlitteraturen, der dominerer.
”Vi oplever, at danskerne gerne vil give gaver, der åbner døren til nye universer og de gode historier. Samtidig ser vi også stadig en positiv udvikling i salget af engelske bøger, især blandt de unge læsere,” siger Marianne Lyngby Pedersen.
Unge vælger bøgerne til
Salget af engelsksprogede bøger er steget med over 20 % i 2024 og er særligt populært blandt yngre læsere.
“Det er fantastisk, hvordan bøger i forskellige genrer og sprog tiltrækker et bredt publikum. Og det er især positivt at se så stor interesse for at læse blandt unge i en tid, hvor bøgerne er i skarp konkurrence med digitale mediers underholdningstilbud. Det vidner om en stærk læsekultur i Danmark, som vi gerne vil være med til at fremme hos Bog & idé,” siger Marianne Lyngby Pedersen
Det høje salg af både danske og engelske bøger i november og december understreger, at bogen som gave fortsat har en særlig plads hos danskerne.
'Vi er glade for at se, hvordan bogen stadig har en stærk rolle i danskernes gavevalg. Det er en gave, der bliver ved med at give, og som skaber glæde og værdi, længe efter juletræet er taget ned,' slutter Marianne Lyngby Pedersen.