Kæmpebøde til Bilka: Løj over for deres kunder

Henrik Rothenbücher

238 uger siden

|

23/04/2020
Indland
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Bilka er blevet idømt en bøde på intet mindre end tre millioner kroner, fordi de vildledte kunder med kunstige tilbud.

Dagens topnyheder

Forbrugerombudsmanden har netop sendt en pressemeddelelse ud, hvor de fortæller, at Bilka er blevet idømt en bøde på intet mindre end tre millioner kroner.

Ifølge Forbrugerombudsmanden så skyldes det, at Bilka stod bag en vildledende markedsføring, hvor de i flere tilfælde reklamerede med førpriser, der var kunstigt høje.

Bilka havde markedsført grill, cykler og støvsugere med besparelser, der ikke var reelle.

Eksempelvis blev grillene af mærket Char-broil over en periode på næsten et år, fra 2018 til 2019, vedvarende markedsført i Bilkas tilbudsaviser som tilbud med besparelser på over 50 procent i kombinationer med forskelligt grill-tilbehør.

Et af forholdene var en Char-broil Platinum 4400 Grill, der blev markedsført som et kombinationstilbud til 6.999 kroner, hvis man købte betræk og rotisseri med. Normalprisen for kombinationen blev samtidig oplyst til 18.397, og grillen alene stod til 16.999 kr.

Desværre ikke første gang

Ifølge Forbrugerombudsmanden var det tilbud dog kunstigt, da førprisen var fuldstændig urealistisk.

“Forbrugerombudsmanden har vurderet, at prisen for grillen uden udstyr ikke var en reel pris, da ingen forbruger ville købe grillen til den pris, når de kunne få grill-tilbehør med og betale over 10.000 kroner mindre. Prisen kunne derfor ikke danne grundlag for en prissammenligning og et besparelsesudsagn.” skriver Forbrugerombudsmanden i forbindelse med sagen.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger også, at det desværre ikke er første gang, at virksomheder føler sig fristet til at markedsføre varer med urealistiske normalpriser. Det må man altså ikke.

Derfor har Bilka fået en bøde på tre millioner kroner, som de har valgt at acceptere.