Sallingsundbroen, der forbinder Salling og Mors, skal nemlig løftes – millimeter for millimeter.
Et præcisionsarbejde, hvor selv trafikanternes kørsel spiller en rolle.
Millimeterløft af bro kræver præcision
Ifølge TV 2 sker det efter fem års løbende reparationer går Vejdirektoratet i gang med den afsluttende del af projektet.
Udskiftning af lejer på fire betonpiller.
For at kunne gøre det, skal broen hæves en smule, så de gamle lejer kan fjernes og erstattes.
Det er især tre piller på Mors-siden, der står for tur i løbet af foråret og forsommeren.
"Broen løftes nogle få millimeter, så de gamle lejer kan fjernes og erstattes med nye," oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Trafikken må ikke belaste broen skævt
Selv små forskydninger kan skabe ubalance, og derfor bliver trafikanterne opfordret til at køre lige midt i de to kørespor og holde sig væk fra cykelstien.
For at hjælpe trafikken på rette vej opstilles kegler mellem vejbanen og cykelstien ud for de piller, hvor arbejdet foregår.
"I forbindelse med broløftet er det vigtigt, at trafikken kører som normalt i de to spor i midten af broen, og at køretøjer ikke kommer ud på cykelstien og derved belaster broen skævt," lyder det fra Vejdirektoratet.
Projektet forventes afsluttet i slutningen af juni – uden større gene for trafikanterne, hvis alt går som planlagt.