Jonas Vingegaard gjorde det gang på gang sidste år - men alligevel bliver han forbigået

Emil Martesen

38 uger siden

|

21/02/2024
Indland
Foto: Alberto Gardin/Zuma/Ritzau Scanpix
Foto: Alberto Gardin/Zuma/Ritzau Scanpix
Jonas Vingegaard gjorde det gang på gang sidste år, men det var eftersigende ikke nok.

Dagens topnyheder

I 2022 vandt Jonas Vingegaard for første gang verdens største etapeløb, Tour de France, og blev efterfølgende kåret som Årets Sportsnavn 2022 i Danmark. I 2023 lykkedes det på ny rytteren fra Glyngøre at krydse den ikoniske målstreg på Champs-Élysées i Paris og trække den gule trøje over hovedet som samlet vinder af Touren.

Udover at stå øverst på podiet i Tour de France og desuden vinde en fornem etapesejr i det ikoniske løb, så har Jonas Vingegaard stået øverst på skamlen i flere andre løb i 2023.

Den danske cykelrytter vandt Critérium du Dauphiné med to etapesejre undervejs. Han vandt med tre etapesejre samt pointtrøjen Baskerlandet Rundt. Vingegaard kunne ligeledes lade sig hylde som vinder af Gran Camiño , og derudover har Vingegaard vundet en etape i Paris-Nice og blev samlet nummer to i Vuelta a Espana.

Og man skulle ellers tro det var mere end rigeligt til at blive kåret til årets cykelrytter i Danmark.

Men det er ikke tilfældet.

Den danske cykelstjerne blev nemlig forbigået, da Danmarks Cykle Unions skulle kåre årets cykelrytter. I stedet blev det Mads Pedersen, der trak det længste strå.

En beslutning der vækker stor undren hos B.T.s sportskommentator, Lasse Vøge:

"Jeg elsker Mads Pedersen. En fantastisk repræsentant for Danmark og en helvedes væddeløbsrytter. Men det tenderer til en skandale, at Tyren fra Tølløse i går blev kåret til årets cykelrytter af Danmarks Cykle Union", lyder det som det første fra Lasse Vøge, inden han fortsætter:

"Den pris har mistet al sin troværdighed, når Jonas Vingegaard ikke vinder suverænt".

På den anden side anerkender Lasse Vøge også Mads Pedersens fabelagtige sæson, men pointerer, at den ikke kan måle sig med Jonas Vingegaards ekstraordinære år. Kritikken går på, at afstemningen synes at være mere en popularitetskonkurrence blandt de danske licensryttere end en objektiv vurdering af præstationer.