Jacob lavede én tastefejl på nettet: Nu risikerer han at må lukke sin forretning med otte ansatte

Ninna Andreasen

410 uger siden

|

08/02/2017
Kunderne i Jacob Friis-Christensens webshop lugter blod, efter en simpel tastefejl på prisen på en vare fik ham til at annullere 400 ordrer.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Begrebet shitstorm er officielt optaget i retstavningsordbogen, og det kan da også passende benyttes om den situation, som den lille Aarhus-virksomhed TrendyLiving.dk står i lige nu.

Mandag begik en ansat en tastefejl. Den betød, at de populære skumfigurer fra designfirmaet Bobles blev sat til 199 kroner i stedet for 799 kroner. Den pris er under, hvad det koster TrendyLiving at købe varerne hjem, skriver stiften.dk.

Mandag aften blev prisen korrigeret, men inden var der i løbet af en time gået 450 ordrer ind på de populære figurer. Firmaet gav kunderne en undskyldning for fejlen, pengene tilbage og en rabatkupon på 15 procent. Men her tog sagen for alvor fart.

Siden mandag er det væltet ind med vrede anmeldelser på både Trustpilot, Facebook og Instagram.

- Rist dem, de svin der lavede en fejl - det skal de da bøde for, lyder eksempelvis fra en af de utilfredse kunder.

Der er desuden kommet flere trusler om retssager.

- Jeg har været selvstændig siden 2002, men har aldrig oplevet noget så forfærdeligt og magtesløst. Vi har lavet en fejl, som vi efterfølgende erkender. Som kompensation for fejlen tilbyder vi endvidere de berørte 450 kunder en rabat på 15 procent på en fremtidig ordre. Skal en tastefejl, hvor ingen kunder har mistet noget eller kommet til skade, kunne lukke et firma med otte ansatte, spørger Jacob Friis-Christensen.

Og ifølge ham vil det koste firmaet og de otte arbejdspladser livet, hvis virksomheden bliver tvunget til at give kunderne varerne til den fejlagtige pris. Det vil nemlig resultere i et tab på over 100.000 kroner.

Reglerne siger, at en tilbudspris på nettet er bindende, men har kunderne handlet i ond tro – det vil sige købt varen velvidende, at prisen var urealistisk lav – har man ikke krav på varen.

Det påpeger en hel del støtter af TrendyLiving da også til de dårlige anmeldelser, som er løbet ind på Facebook.