Danmark er kendt som en af verdens førende cykelnationer, hvor cyklen er et populært valg, uanset om det gælder transport til arbejde, en træningstur eller en aftale med vennerne.
For mange danskere er cyklen det foretrukne transportmiddel, og de seneste år er elcyklen blevet et stadig mere almindeligt syn i bybilledet.
Med muligheden for lidt ekstra hjælp på de lange ture og hårde bakker er elcyklen blevet et attraktivt alternativ.
Men hvis du overvejer at købe en elcykel, er der nogle vigtige forholdsregler, du bør kende til for at sikre, at din cykel er lovlig og kan anvendes på offentlig vej.
Markedet for elcykler er i hastig vækst, og mange forbrugere har fået øjnene op for de såkaldte speed pedelecs, som kan nå en højere hastighed end almindelige elcykler.
Mens en standard elcykel typisk hjælper op til 25 km/t, kan en speed pedelec nå helt op på 45 km/t.
Sådan skriver TV 2 Fyn.
De hurtigere modeller kan ofte findes til lavere priser online, men disse lave priser kan være et faresignal.
Ifølge Thorben Bayer, projektleder i Forbrugerrådet Tænk, hænger pris og lovlighed nemlig ofte sammen.
Hvis du finder en speed pedelec til eksempelvis 10.000 kroner, er der en risiko for, at den hverken er typegodkendt eller har tilstrækkelig kvalitet til at blive anvendt på offentlig vej.
Elcyklen skal være typegodkendt
Ifølge Færdselsstyrelsen kræver en lovlig speed pedelec en særlig typegodkendelse, som sikrer, at cyklen lever op til EU-standarderne.
Denne godkendelsesproces er kostbar, og derfor vil cykler, der er lovlige til at køre op til 45 km/t, typisk være dyrere.
Typegodkendelsen skal enten være af typen L1e-a eller L1e-b, og dette fremgår normalt af et medfølgende dokument kaldet "CoC-dokument" (Certificate of Conformity).
Hvis du ikke kan finde informationen på hjemmesiden, kan det være en god idé at kontakte forhandleren, før du foretager dit køb.
Eksperter advarer mod ulovlige modeller
Thorben Bayer understreger, at mange forskellige versioner af elcykler i dag findes på markedet, og det kan være svært for forbrugerne at navigere mellem, hvad der er lovligt, og hvad der ikke er.
Rådet for Sikker Trafik anbefaler også, at man sætter sig grundigt ind i reglerne.
Hvis en elcykel ikke er korrekt typegodkendt, bør den slet ikke anvendes på offentlige veje.
Administrerende direktør Jakob Bøving Arendt fra Rådet for Sikker Trafik opfordrer forbrugerne til at købe elcykler hos cykelhandlere eller anerkendte online-forhandlere, hvor man kan være sikker på, at alle regler er fulgt.