Hvis du har prøvet dette på Temu, er du måske blevet snydt

Kamille Isaksen

9 uger siden

|

16/10/2024
Indland
Foto: Robert Way / Shutterstock.com
Foto: Robert Way / Shutterstock.com
Kunderne bør være særligt opmærksomme.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Med den stigende popularitet af onlinehandel er det blevet lettere end nogensinde at blive fristet af blinkende tilbud og lokkende rabatter.

En platform, der på kort tid har opnået stor succes blandt danske forbrugere, er den kinesiske handelsplatform Temu.

Men bag de tiltalende tilbud gemmer sig markedsføringsmetoder, der får flere eksperter til at advare om platformens adfærdspåvirkende teknikker.

Når forbrugere klikker sig ind på Temu, bliver de ofte mødt af blinkende rabatter og interaktive elementer som et lykkehjul, der lover store besparelser.

Dette er bare én af de mange måder, hvorpå platformen fanger forbrugernes opmærksomhed og får dem til at klikke "køb."

Sådan skriver TV 2.

Men ifølge Marie Jull Sørensen, forsker i digital forbrugerbeskyttelse ved Aalborg Universitet, er disse metoder en del af en større strategi, som kan være problematisk.

Hun fremhæver lykkehjulet som et særligt effektivt redskab til at påvirke forbrugernes valg. Det er netop denne form for aggressiv markedsføring, der har gjort Temu til en af danskernes foretrukne netbutikker på rekordtid.

Den store succes har samtidig ført til øget opmærksomhed fra EU, der nu kræver større gennemsigtighed fra platforme som Temu for at beskytte forbrugerne.

EU-Kommissionen har for nylig klassificeret Temu som en "meget stor onlineplatform," hvilket pålægger virksomheden nye regler for produktkontrol og forbrugerbeskyttelse.

Platformen skal fremover rapportere om både salg af ulovlige varer og brugen af algoritmer, der fremmer køb.

Alligevel er der ifølge Sørensen tvivl om, hvorvidt de nye regler vil kunne følge med platformens teknologiske udvikling.

"Teknisk tunge platforme som Temu står hele tiden på spring med nye algoritmer, som fanger forbrugere ind. Hver eneste gang medlemsstaterne eller EU-systemet skal vurdere, om det er vildledende, manipulerende eller aggressiv markedsføring, tager det tid. Og så har Temu allerede fundet på en milliard nye ting, der udfordrer lovens rammer," siger Marie Jull Sørensen.

Opfordring til de danske forbrugere

Som forbruger er det derfor vigtigt at være skeptisk over for de lokkende tilbud og interaktive funktioner, som platformen præsenterer.

Temu har selv svaret på kritikken ved at understrege, at deres rabatter og interaktive funktioner som lykkehjulet er valgfrie og udelukkende skal forbedre brugeroplevelsen.

Platformen opfordrer samtidig til ansvarligt forbrug for at undgå unødvendige returneringer.

Men ifølge Marie Jull Sørensen er dette en noget paradoksal udmelding, da det netop er de rabattilbud, der får forbrugerne til at træffe hurtige og potentielt uhensigtsmæssige købsbeslutninger.