Har ramt over 5.000 danskere de første seks måneder af året: Nu advarer Gitte andre danskere om at gøre det samme

Kamille Isaksen

50 uger siden

|

04/12/2023
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Gitte Steener deler nu åbent sin historie for at advare andre og skabe opmærksomhed om denne type svindel.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Gitte Steener fra Skælskør oplevede det uventede, da en sms angiveligt fra Mobilepay pludselig dukkede op på hendes mobilskærm. Med beskeden om at verificere sin Mobilepay-konto blev Gitte dirigeret til en side med spørgsmål, der syntes harmløse. Uvidende om svindelens start besvarede hun dem uden tøven.

Dagene passerede, og Gitte modtog en opkald fra en person, der påstod at være fra Spar Nord, hendes bank. 

Det skriver DR.

Personen, som Gitte senere opdagede var en svindler, ved navn "Henrik Borg", fortalte hende om påståede overførselsforsøg fra hendes konto. I ren panik ønskede Gitte at forhindre disse overførsler.

Det var først senere, efter at Gitte fulgte instruktionerne og opgav adskillige koder til den falske bankmand, at hun indså, at hun var blevet bedraget. 

Hendes konti blev tømt, og hendes telefon blev næsten ubrugelig efter svindelnummeret.

Gitte Steener deler nu åbent sin historie for at advare andre og skabe opmærksomhed om denne type svindel. Selvom hun føler sig ydmyget af hændelsen, understreger hun vigtigheden af at dele sådanne historier for at advare andre mod at falde i samme fælde.

Netbanksvindel er på en stigning, med 5.212 tilfælde i årets første seks måneder ifølge tal fra Finans Danmark. Organisationen planlægger en kampagne for at uddanne offentligheden i at være kritisk over for ukendte personer på telefonen, der beder om pengeoverførsler.

Bankerne har øget fokus på at stoppe disse overførsler, hvilket har resulteret i færre succesfulde svindelnumre, selvom antallet af sager stiger. Desuden har bankerne nedsat grænsen for, hvor meget der kan overføres pr. dag for at minimere svindelens omfang.

Gitte Steener føler sig stadig berørt af oplevelsen og udtrykker, at mistroen til fremmede i telefonen nu er blevet en del af hendes hverdag. Hendes sag er overdraget til politiet.

Hendes historie er en påmindelse om vigtigheden af at være opmærksom på denne type svindel og tage de nødvendige forholdsregler for at undgå at blive offer for lignende bedrag.