Godt nyt til disse danskere: Får millioner tilbage

Emil Martesen

67 uger siden

|

08/09/2023
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu er der god grund til at klappe lidt ekstra i hænderne.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Den har været helt gal i 22 år, men nu er det langt om længe lakket mod enden.

Og det falder på et tørt sted for en boligforening i Århus, hvor beboerne i ikke mindre end 22 år har betalt overpris for deres elforbrug. En fejl der nu endelig er blevet rettet.

Det drejer sig om fællesstrøm, der bruges til belysning af fællesarealer, parker og trappeopgange i afdelingen Elstedhøj i Lystrup, som rummer 416 boliger fordelt på to bebyggelser. Fejlen, der involverede 11 elmålere, der målte dobbelt op, har resulteret i en overbetaling på 7,4 millioner kroner over perioden.

Det skriver TV 2 Østjylland.

Dette uventede økonomiske vindfald er blevet tilbageført til boligforeningen, og nu står beboerne over for den glædelige opgave at beslutte, hvordan de ekstra midler skal anvendes.

Et af de foreslåede projekter er investering i nye affaldsbeholdere, en opgradering der vil koste mellem fire og fem millioner kroner. Dette initiativ vil ikke kun forbedre affaldshåndteringen i området, men også forhindre potentielle huslejestigninger, som ville have været nødvendige for at finansiere projektet.

Marianne Brammer, direktør i Boligforeningen Århus Omegn, lægger heller ikke skjul på sin tilfredshed med udfaldet og bemærker, at pengene nu vil komme den fælles kasse til gode:

"På den måde ender alle pengene dér, hvor de er kommet fra. Det er klart, at nogen er flyttet væk fra afdelingen siden 2001, men pengene kommer altså den fælles kasse til gode nu".

På et kommende afdelingsmøde vil beboerne stemme om, hvordan de frigjorte midler skal bruges, herunder muligheden for at investere i de nævnte affaldsbeholdere.

Fejlen blev opdaget af elselskabet Konstant tidligere på året, da de var i færd med at tilslutte ladestandere i området. Kommunikationschef hos Konstant, Tommy Jakobsen, beklager fejlen og udtrykker glæde over, at de har kunnet kompensere deres kunde for den langvarige fejl.