- Vi informerer dig om, at din NemID-konto er blokeret. Bekræft dine oplysninger presserende, hvis ikke du vil få en ny kode nøgle i 3 uger.
Sådan lyder beskeden som mange danskere i disse dage modtager og troligt tror kommer fra Nets.
Problemet er blot, at sms-beskeden ikke er fra Nets, men fra svindlere, der forsøger at lokke personlige oplysninger ud af godtroende borgere, skriver Newsbreak.dk.
- Vi får mange henvendelser fra borgere, der advarer om, at de har modtaget en besked, der ser falsk ud. Men der er desværre også nogen, der kommer til at trykke på et link, inden de tænker 'hov, det skulle jeg nok ikke have gjort,' siger presserådgiver hos Nets, Ulrik Marschall.
Han understreger, at Nets aldrig vil bede folk om, at verificere sig på den facon. Det er nemlig svindlernes måde at få adgang til dit kodeord eller nøgler til dit nemid, der kan bruges til et hav af offentlige tjenester på nettet.
Nets kan godt sende en sms til borgerne, eksempelvis hvis et betalingskort er blevet spærret, men i så fald ville man ringe til kunden direkte, og det sker meget sjældent, siger Ulrik Marschall.
- Og så er der måske nogen der forveksler det og en besked, hvor der står, at man vil spærre din konto. Men der er jo ikke noget, der hedder en NemID-konto, siger Ulrik Marschall.