1,3 millioner danskere, der har deres forsikringer hos Tryg, risikerer i øjeblikket at blive mål for en ny bølge af svindelmails.
Det skriver B.T.
Svindlerne udgiver sig for at være Tryg og forsøger at narre kunderne til at oplyse deres kontonumre ved at love en mystisk "tilbagebetaling."
Svindelmailen præsenterer sig som "Forsikring A/S - Tryg" og har en fængende besked i emnefeltet, der kræver konto-oplysninger fra modtageren.
Indholdet i mailen påstår, at kundens "tilbagebetalingsproces er accepteret" og lokker med, at et ukendt beløb vil blive overført inden for to dage – hvis altså kunden bekræfter sine kontooplysninger.
Flere kunder har allerede kontaktet Tryg efter at have modtaget de mistænkelige mails. Forsikringsselskabet er godt klar over problemet og har reageret skarpt:
"Vi er opmærksomme på, at der er falske mails i omløb, der udgiver sig for at være sendt fra Tryg, og vi er ærgerlige over, at svindlere misbruger Trygs brand i forsøg på at begå økonomisk kriminalitet," udtaler Tryg til B.T.
Sådan afslører du svindlen
Selvom svindlerne gør en ihærdig indsats for at ligne Tryg, er der klare tegn på, at mailen ikke er fra det danske forsikringsselskab. Afsenderens mailadresse – "hola+clientes@tiendanube.com" – er et tydeligt rødt flag. Den har intet med Tryg at gøre, og selvom afsendernavnet siger "Forsikring A/S - Tryg," er det en billig camouflage for at narre ofrene.
Tryg råder alle til at tage et grundigt kig på afsenderens mailadresse, før man overhovedet overvejer at interagere med mailen.
"Vi opfordrer til altid at tjekke mailen på afsenderen og aldrig klikke på links eller vedhæftede dokumenter i mails, der ser mistænkelige ud. Generelt bør man altid være varsom over for mails, som man har modtaget uopfordret," understreger Tryg.