Det er den tid på året. Tiden hvor butikker og kunder skal gøre sig klar til at håndtere udsalgspriser, byttemærker og lange køer.
Når januarudsalget ruller ud, er det normalt elektronikken, der løber med opmærksomheden.
Men i år er det ikke fjernsyn og kaffemaskiner, der står øverst på danskernes ønskeliste – det er sko.
En dugfrisk opgørelse fra prissammenligningstjenesten Pricerunner som B.T. har fået adgang til afslører, at søgninger på sneakers, løbesko og hjemmesko er steget med hele 67 procent fra 28. december til 1. januar sammenlignet med samme periode sidste år.
”Netop sko var blandt de mest populære kategorier i løbet af Black Friday og julehandlen 2024, og det fortsætter de med at være,” forklarer forbrugeranalytiker Brian Kjer Sommer fra Pricerunner.
Et skridt foran nytårsforsættet
Det er ikke kun fødderne, der skal forkæles i januar. Også smartwatches og høretelefoner er i høj kurs, og det er næppe tilfældigt.
”Nyt grej til træningen kan ofte hjælpe på motivationen, det kunne i hvert fald forklare den øgede popularitet i kategorierne med høretelefoner, smartwatches og sko til sport,” uddyber Brian Kjer Sommer.
Med nytårsforsættet frisk i hukommelsen er det tydeligt, at mange danskere sætter turbo på træningen og investerer i gear, der kan give dem en sund start på 2025.
Selvom skotrenden dominerer, er der stadig liv i de klassiske elektronikvarer. I modsætning til Black Friday, hvor salget på elektronik faldt, ser TV og kaffemaskiner nu ud til at genvinde deres plads på tronen i januarudsalget.
Til sammenligning har mobiltelefoner fået et dyk på hele 16 procent, og parfumer med 12 procents salgstal.
Så meget tyder på at danskerne ønsker et koffeinindskud, inden løbeskoene skal strammes og kalorierne skal forbrændes - men ikke uden at kunne smide sig på sofaen efter løbeturen, fyre op for flimmeren og restituere.