Efter heftig kritik: Nu bruger dansk slankevirksomhed Janni Ree

Julie Møller

182 uger siden

|

24/06/2021
Indland
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Nu er Nupo tilbage med et nyt samarbejde, og denne gang er det med "forsidefruen” Janni Ree.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Slankevirksomheden Nupo var i 2020 udsat for heftig kritik. Et samarbejde med unge, slanke influencere var ikke det reklame-hit, som virksomheden havde håbet på.

I en lanceringskampagne af et nyt produkt anvendte Nupo influenter med mange unge følgere, hvilket betød, at omtalen af slankeprodukterne ramte unge under 18 år. Det mødte heftig kritik, og virksomheden valgte at undskylde og droppe kampagnen.

“Det har på intet tidspunkt været vores hensigt at målrette vores kampagne mod unge under 18 år, men da vi har brugt influencers i markedsføringen, er det alligevel sket, at nogle af deres yngre følgere er blevet eksponeret for vores kampagnebudskaber. Det beklager vi naturligvis meget,” skrev Nupo tilbage i 2020 på Instagram. 

Tilbage med Janni Ree

Nu er Nupo tilbage med et nyt samarbejde, og denne gang er det “forsidefruen” Janni Ree, der på Instagram blandt andet reklamerer for produktet Slim Boost+ Calorie Fighter.

Det nye samarbejde viser tydeligt, at Nupo ikke har lært noget af kritikken sidste år. Det mener Jonas Germann, der er er personlig træner og har en professionsbachelor i Ernæring & Sundhed. Han forstår ikke, at man vælger at bruge Janni Ree som reklamesøjle. 

Nu er Nupo tilbage med et nyt samarbejde, og denne gang er det med "forsidefruen” Janni Ree. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

“Janni, der ikke er overvægtig, og dermed ikke har brug for produktet,” skriver Jonas Germann i en story på Instagram. 

Det er ikke første gang, at Jonas Germann kritiserer Nupo. Allerede tilbage i oktober var han efter virksomheden i et langt og uddybende opslag, som du kan se herunder:

Jonas Germann påpeger, at effekten af produktet Slim Boost+ Calorie Fighter er tvivlsom, og han er træt af “reklamer for skodprodukter, der lover mere end de kan holde.”

Ikke et farvel til influenterne

I 2020 meldte Nupo ud, at på trods af kritik, så var det ikke et endegyldigt farvel til alle influenter.

“Vi er ikke færdige med at arbejde med influencers, men vil fremover i højere grad arbejde med det gennem vores egne kanaler, hvor vi har flere muligheder for at begrænse visningerne til den tiltænkte målgruppe,” lød det fra Malou Bastkjær Christensen, der på daværende tidspunkt var Head of Marketing i Nupo, til Ekstra Bladet.