Den populære youtuber og tidligere 'Vild med dans'-deltager, Lakserytteren, er havnet i en kontroversiel situation, hvor han står over for anklager om at overtræde markedsføringsloven i forbindelse med sine seneste videoer.
Forbrugerrådet Tænk har valgt at anmelde Rasmus Kolbe for påstået skjult reklame og for at involvere uvidende børn i markedsføringen af sit merchandise.
Ifølge Berlingske bruger Lakserytteren sine sociale mediekanaler, der tæller over en million følgere, til at forære penge og gaver, primært bestående af produkter fra hans egen kollektion, til børn.
Det kontroversielle aspekt opstår, da det ikke klart fremgår, at disse gaver og pengeoverførsler er en form for reklame. Forbrugerrådet Tænk hævder, at der kan være tale om skjult reklame og potentielt brud på markedsføringsloven ved at lade børnene fungere som reklamekanaler uden angivelse af, om de modtager betaling.
Rasmus Kolbe er en af otte influencers, der er blevet anmeldt af Forbrugerrådet Tænk. Alle sagerne fokuserer på, hvordan influencers henvender sig til et ungt publikum.
"Problemet med skjult reklame til børn og unge er, at de yngre seere er mere letpåvirkelige. Influencerne ved jo godt, hvem deres publikum er. Derfor bør de også være voksne nok til at overholde de regler og love, der gælder." udtaler Seniorjurist Marie Frank-Nielsen fra Forbrugerrådet til Berlingske.
I et svar til kritikken fra Forbrugerrådet Tænk, udtaler Rasmus Kolbe til Berlingske:
"Eftersom der ikke findes noget fortilfælde for den her lov, er det på nuværende tidspunkt op til den enkelte at vurdere, hvordan vi skal tolke den del af markedsføringsloven. Derfor er det også godt, at Forbrugerrådet Tænk laver denne stikprøve, så alle kan få en afklaring af, hvad en naturlig sammenhæng er".