Disse 10 fødevarer er steget mest i pris: Nummer 2 ligger garanteret altid i din kurv

Nicolai H

2 timer siden

|

10/10/2024
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tallene på bonnen er blevet noget højere de seneste par år. Her er de dog stukket helt af.

Dagens topnyheder

Hvis du har undret dig over, hvorfor dine indkøb i supermarkedet koster dig en formue, er du langt fra alene.

Nye tal fra Danmarks Statistik som TV 2 har delt, viser, at fødevarepriserne fortsat stiger, og i september nåede de samme rekordhøje niveau som i juli.

Siden januar 2022 er fødevarer steget i pris med hele 22 procent, og det ser ikke ud til at vende foreløbigt.

De ti fødevarer med den største prisstigning i procent siden januar 2022:

  1. Olivenolie: Stigning på hele 82,9 procent siden januar 2022.

  2. Sukker: Prisen er hoppet med 50,3 procent.

  3. Chokolade: Er blevet 41,6 procent dyrere.

  4. Grøntsager (tørrede, forarbejdede og frosne): Prisstigning på 36,8 procent.

  5. Æg: Op med 35,1 procent.

  6. Ost: Har set en stigning på 31,9 procent.

  7. Mel og gryn: Er blevet 31,3 procent dyrere.

  8. Kartofler: Stigning på 30,2 procent.

  9. Ris: Er steget med 29,9 procent.

  10. Babymad: Er nu 29,7 procent dyrere.

Hvad driver de skyhøje priser?

Det er næppe en enkelt årsag, der ligger bag de eksploderende fødevarepriser.

Ifølge Brian Friis Helmer, privatøkonom hos Arbejdernes Landsbank, er det både en kombination af pandemiens høje efterspørgsel og stigende energipriser som følge af krigen i Ukraine, der har drevet priserne op. Men trods lav inflation, der nu er stabiliseret omkring to procent, skal danskerne ikke forvente lavere priser lige foreløbigt.

“Jeg kan godt forstå, at man som forbruger undrer sig over, at priserne ikke er faldet. En stor del af virksomhederne i fødevarehandlen har i løbet af 2023 og 2024 flere gange meddelt, at de forventede et prisfald, men det har vi slet ikke set ske,” udtaler Brian Friis Helmer.

Virksomhederne forventer prisfald – men de udebliver

Selv om mange virksomheder tidligere har udtrykt forventninger om faldende priser, er virkeligheden en anden. I juli 2023 svarede 54 procent af virksomhederne, at de forventede prisfald inden for tre måneder. Det samme gjorde sig gældende i januar 2024, hvor tallet var steget en smule til 55 procent. Men trods disse prognoser er priserne fortsat med at stige.

En del af forklaringen skal findes i de stigende produktionsomkostninger.

“Man skal huske, at det også er blevet dyrere at fremstille fødevarer. Højere renter og et øget omkostningspres fra blandt andet større lønninger i det private har øget omkostningerne,” forklarer privatøkonom hos Arbejdernes Landsbank, Brian Friis Helmer. 

En fremtid med høje priser

Så hvad betyder det for de danske forbrugere? Ifølge Helmer er der ingen udsigt til, at priserne vil falde igen foreløbigt. Forbrugerne må vænne sig til den nye virkelighed, hvor de højere priser på basale varer som olie, sukker og æg ser ud til at være kommet for at blive.