I København, en by præget af cykelkultur, står borgerne over for en stigende plage: cykeltyverier. Med over 13.000 cykler rapporteret stjålet i de første ni måneder af 2023, er problemets alvor ikke til at overse.
Det skriver Finans.
Dette antal bidrager til den nationale statistik, der viser over 34.000 anmeldelser af cykeltyveri i samme periode. En bekymrende udvikling, som nu får politiske konsekvenser.
Regeringen har foreslået en lovændring, der signalerer en ny æra i kampen mod cykeltyveri. Ifølge det nye lovforslag, vil politiet fremover have beføjelser til at udføre rutinetjek af cyklister for at identificere stjålne cykler.
Denne form for kontrol har indtil nu været forbudt. "Cyklen er for mange danskere det primære transportmiddel, og så er det et stort problem i hverdagen, når den pludselig forsvinder," udtaler Justitsminister Peter Hummelgaard.
Det er en realitet, at politiet i øjeblikket ikke har mulighed for at tjekke stelnumre, selv under større kontrolindsatser som lyskontroller. Dette kan ændre sig drastisk, hvis lovforslaget vedtages. En sådan lovændring har længe været efterspurgt af forsikringsselskaberne. Pia Holm Steffensen, underdirektør i Forsikring & Pension, udtaler: "Det har været alt for let at være cykeltyv herhjemme."
Denne lovændring kommer i kølvandet på en rapport, der afslører et alarmerende højt antal cykeltyverier - 47.000 i det foregående år. Med så mange danskere afhængige af cykler til daglig transport, er behovet for stærkere lovgivning tydeligt. Forsikring & Pension foreslår endvidere indførelsen af et digitalt stelnummer og et register for cykelejere, hvilket vil gøre det nemmere at verificere en cykels ejerskab og identificere stjålne cykler.