Datatilsynet har indledt en retslig handling mod Det Kongelige Teater, idet de har anmeldt teatret til politiet for manglende regler omkring sletning af kundeoplysninger anvendt til markedsføringsformål.
Det skriver Datatilsynet på deres hjemmeside.
Denne anmeldelse kommer i kølvandet på en undersøgelse, der startede i september 2022, og resulterer nu i en indstilling til en bøde på 250.000 kroner.
Ifølge Datatilsynet, som oplyser om sagen på deres hjemmeside, har Det Kongelige Teater bevaret oplysninger på omtrent 520.000 kunder og modtagere af nyhedsbreve uden klare retningslinjer for, hvornår disse data skal slettes.
"Her viste det sig, at Det Kongelige Teater ikke havde fastsat regler for sletning og opbevaring af personoplysninger på trods af, at teateret allerede her var opmærksom på, at dette ikke var sket," rapporterer Datatilsynet.
Det fremgår, at personoplysninger kun blev slettet, når kunderne selv specifikt anmodede om det, eller når de trak deres samtykke til at modtage direkte markedsføring tilbage. "Det er først i forbindelse med Datatilsynets undersøgelse, at Det Kongelige Teater begyndte at udvikle og implementere en formel slettepolitik.