Når kunderne i stigende grad rækker ud efter Jolly Cola på supermarkedshylderne, er det ikke kun af nostalgiske årsager.
Den klassiske danske sodavand oplever en eksplosiv vækst i salget, og det er ikke tilfældigt.
I en tid, hvor flere forbrugere ønsker at støtte danske varer frem for amerikanske, har Jolly Cola ramt en bølge af national opbakning.
Det skriver B.T.
Hos dagligvarekoncernen Coop, der driver SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Kvickly og 365discount, er salget af den danske sodavand mere end fordoblet på blot en uge.
"Vi solgte godt og vel dobbelt så meget Jolly som i en normal uge," siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, der bekræfter, at den stigende efterspørgsel er markant.
Og det er ikke kun hos Coop, at den danske cola trækker overskrifter. Hos Bryggeriet Vestfyen, der producerer Jolly Cola, har man været vidne til en usædvanlig interesse for produktet.
"Vi har aldrig oplevet noget lignende," siger Thomas Lindegaard, senior brand manager hos Bryggeriet Vestfyen, der fortæller, at bryggeriet har modtaget flere hundrede henvendelser fra både private kunder og købmænd, der ønsker at få Jolly Cola på hylderne.
Den pludselige opblomstring af Jolly Cola-salget skal ses i lyset af en større tendens, hvor danske forbrugere i stigende grad ønsker at fravælge amerikanske varer.
Facebookgruppen "Boykot varer fra USA" har på få uger rundet 85.000 medlemmer, hvilket vidner om en markant opbakning til den danske linje i indkøbskurven.
Hos Rema 1000 ønsker man ikke at oplyse salgstallene for Jolly Cola, mens Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka, påpeger, at de ikke sælger nok af produktet - prinært da de ofte bliver solgt som SPOT-varer og med jævne mellemrum - til at kunne komme med specifikke tal.