Danskere raser over corona-gebyr

Henrik Rothenbücher

236 uger siden

|

05/05/2020
Indland
Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Mange danskere er blevet pålagt et større ekstragebyr, når de blandt andet har været ved frisøren eller tandlægen. Gebyret stak dog helt af for kunder hos Colloseum Tandlægerne.

Dagens topnyheder

Da flere af de liberale erhverv fik besked på, at de godt kunne åbne deres forretninger igen, var der stor jubel i den danske befolkning. Det betød nemlig, at man kunne få klippet sit hår igen, få ordnet sine tænder eller modtage en afslappende massage.

Desværre så har der også været en bagside igen ved åbningen, og det er, at mange erhverv er begyndt at pålægge deres kunder et såkaldt coronagebyr.

Gebyret skal blandt andet være med til at dække den ekstra omkostning, som virksomhederne har forbundet med indkøb af værnemidler, så de kan formindske risikoen for smitte. Beløbet ligger dog mange steder langt over, hvad mange danskere mener er rimeligt, og derfor råbes der nu op.

Det sker blandt andet efter at Britta Stokholm Martinussen var et smut hos Colosseum-tandlægernes afdeling i Herlev. Hun skulle have repareret en tand akut, men da hun gik derfra, var regningen højere end forventet.

Britta var nemlig blevet opkrævet et gebyr på 175 kroner, et såkaldt coronagebyr, som blandt andet skal dække værnemidler. Gebyret var dog ikke det eneste, som Britta modtog på sin regning. Der var også et ekstragebyr på hele 475 kroner, som der ikke var nogen forklaring på.

“Jeg synes, det er frækt at tørre regningen af på kunderne på den måde. Deres priser er i forvejen tårnhøje. Det er fornuftigt, at tandlægerne bruger værnemidler, men her virker det jo næsten som om, at de tjener på det,” fortæller Britta til A4 Arbejdsliv, der har været i kontakt med en række kunder, der har fået ordnet deres tænder hos Colloseum Tandlægerne.

'Det kan dårligt dække udgifterne'

Mens kunderne føler, at Colloseum Tandlægerne vil tjene penge på ‘krisen’, så er det ikke den melding, som administrerende direktør Jens Mondrup kommer med.

Han fortæller, at de 175 kroner dårligt nok dækker de udgifter, der er forbundet med at indkøbe værnemidlerne.

“Det kan dårligt dække de udgifter og det besvær, vi har med at skaffe mundbind, kitler, visirer, og alt det andet, vi skal bruge. Men det er det beløb, som vi synes, at vi kunne være bekendt at tage, og det er på niveau med andre klinikker;” fortæller han til A4 arbejdsliv.

Synes du det er okay, at virksomheder tager et coronagebyr?