Danske influencers tjener millioner på Instagram og YouTube

Mathias Madsen

135 uger siden

|

17/05/2022
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det kan tilsyneladende godt betale sig at blive influencer i dagens Danmark.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I løbet af det sidste årti er der vokset en hel ny branche frem i Danmark og resten af verden. 

YouTuber, TikTok'er, blogger... Kært barn har mange navne. Fælles for dem er, at de er såkaldte 'influencers', som lever af at lave indhold på de sociale medier og blandt andet tjener penge ved at reklamere for diverse firmaer.

Mange voksne har nok rystet på hovedet, når de har hørt unge tale om, at de gerne vil være YouTuber eller lignende. 

'Få dig dog et rigtigt arbejde' har flere nok tænkt, men at være influencer ér et rigtigt arbejde, og der er RIGTIG mange penge at tjene. 

De sociale medier er nemlig stille og roligt i gang med at overtage tv- og radio-reklamernes plads, og influencers kan derfor tjene enorme summer på at reklamere for diverse mærker. 

Det har længe været mere eller mindre hemmeligt, hvad store danske influencers som Julia Sofia, Rasmus Brohave, Tobias Hamann og Morten Münster tjener, men det har en ny DR-serie ved navn 'Stories for millioner' løftet lidt af sløret for. 

I serien møder man blandt andre Nina Shini, som er stifter og CEO af virksomheden Social Works.

Hun arbejder med at skaffe aftaler til influencers og med at indsamle data og undersøge, præcis hvor godt reklamerne klarer sig. 

"Dataanalyse er sindssygt vigtigt i det, vi laver. Det er key, for at vi kan gå ind og retfærdiggøre, at det skal koste det, det koster – at vi faktisk kan gå ind og se, om folk har engageret sig i den her kampagne. Om de har klikket ind på det," fortæller Christina Barré, der har Confetti CPH og er én af de andre agenter, som man møder i serien.

Man får ikke direkte svar på, hvad de forskellige danske influencers tjener, men ifølge Shini tjener de største nemt på den anden side af tre millioner kroner om året. 

"De store influenter i Danmark tjener omkring 300.000 kroner om måneden i gennemsnit," fortæller hun i serien og uddyber:

"Når man lige starter ud, så tager man måske 10.000 kroner for en kampagne, hvor andre, som har været i gamet i rigtig lang tid, måske tager en halv million for en kampagne."

I serien ser man Barré fortælle den tidligere 'Den store bagedyst'-vinder, Tobias Hamann, som nu arbejder som influencer, at han lige nu tjener 100.000 kroner om måneden på "solgte kampagner."

"Hvis vi kan holde den kadence året ud, så kan vi godt fejre en million kroner, når vi hopper ind i det nye år," udtaler hun, hvortil Hamann svarer: "Det har jeg aldrig tjent før. Sygt nok. I er virkelig dygtige, altså."