For nylig skabte det debat, da det kom det frem, at flere vuggestuer og børnehaver har indført særregler for det mandlige pædagogiske personale.
Reglerne kan for eksempel indebære, at mænd ikke må skifte bleer, hjælpe børn på toilettet eller være alene med børnene.
En ny undersøgelse foretaget på vegne af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling blandt forældre til børn under fem år viser dog, at langt størstedelen af de danske forældre ikke bakker op om særreglerne.
Her svarer 87 procent af de adspurgte, at de ikke mener, at der bør være særregler for de mandlige pædagoger i deres børns daginstitution.
I samme undersøgelse giver 59 procent af forældrene udtryk for, at daginstitutionerne bør have mere fokus på at tiltrække og fastholde mandlige pædagoger. Kun 18 procent mener, at deres institution allerede har fokus på at tiltrække og fastholde mandlige pædagoger.
Samtidig svarer 72 procent, at de mener, at det vil være gavnligt for deres barn, hvis der var flere mandlige pædagoger ansat. Og 84 procent mener, at daginstitutionerne i Danmark bør stræbe efter at ansætte flere mandlige pædagoger.
Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby deler respondenternes holdning.
- Særlige regler for det mandlige personale er stigmatiserende og diskriminerende. Det kan være med til at afholde mænd fra at søge mod det pædagogiske arbejde i dagtilbud, hvor der ellers er stor mangel på netop mandligt pædagogisk personale. Det er ikke acceptabelt, og det er også med til at nedsætte mandens værdi som arbejdskraft, at der er nogle opgaver, han ikke må udføre på grund af sit køn, siger Ellen Trane Nørby.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har lanceret en landsdækkende kampagne med titlen 'Pædagoger for de yngste gør en forskel for livet,' der skal skabe opmærksomhed om, hvor vigtigt det pædagogiske arbejde er for børns vej i livet, og hvorfor det er vigtigt at tiltrække og fastholde flere mænd til det pædagogiske arbejde i i landets dagtilbud.
Kampagnen kan følges på Facebooksiden, hvor man også kan se den populære kampagnefilm, der har indtil nu har nået 1,5 mio. danskere.