Dansk webshop bekræfter: Dropper al salg af Ecco

Mathias Nielsen

140 uger siden

|

14/04/2022
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Skogiganten er i stiv modvind for tiden.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Ecco er normalt et ret populært brand internationalt såvel som i Danmark.

Men siden invasionen i Ukraine er skogiganten havnet i stiv modvind.

Det skyldes, at man som en af meget få virksomheder har fortsat sine forretninger i Rusland.

Langt de fleste virksomheder har boykottet landet for at vise sin støtte til Ukraine.

Nu har den danske modeportal Miinto, som primært er ejet af Danmarks rigeste person, Anders Holch Povlsen, fjernet alle Ecco-sko fra de virtuelle hylder på deres webshop.

»Hvis Ecco ikke klart siger, at Ecco ikke ønsker drift i Rusland, så skal de ikke have lov til at sælge deres produkter på vores platform,« siger Konrad Kierklo, direktør i Miinto.dk, til Berlingske.

Miinto er en stor tøjportal, som forhandler mere end 5.000 brands.

Hvor stor en andel af Miintos omsætning, Ecco-salget udgør, har Konrad Kierklo på nuværende tidspunkt ikke overblik over.

»I min optik er dette også ligegyldigt – det er for at sende et signal om, at det er meget langt fra vores værdier, uanset hvor stor en del Ecco-salget udgør af vores omsætning.«

Konrad Kierklo mener desuden, at Miinto skulle have fjernet Ecco-produkterne langt tidligere end nu.

Men hvorfor er det, at Ecco som en af de eneste virksomheder fortsætter sine aktiviteter i Rusland?

Eccos topchef, Panos Mytaros, udtalte i marts til Berlingske, at Ecco primært fortsætter aktiviteten i Rusland af hensyn til medarbejderne i landet.

»En kerneværdi i vores kultur er, at vi tager os godt af vores ansatte. Det er det centrale for os, og det er hovedårsagen til, at vi bliver i Rusland,« lød det dengang.

Ecco omsatte i 2021 for næsten 1,4 milliarder kroner i Rusland, og har intet mindre end 250 butikker i landet.