Dansk festival ligger inde med for mange billetter: Nu deler de dem gratis ud

Kamille Isaksen

12 uger siden

|

29/08/2024
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Festivalen finder sted den 7. september.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

På trods af en imponerende line-up med kunstnere som JADA, Guldimund og Calby har billetsalget til årets Life is Live Festival i Musikhuset Aarhus ikke levet op til forventningerne. 

Festivalen, der finder sted den 7. september, har solgt færre billetter end planlagt, hvilket har fået arrangørerne til at tilbyde gratis billetter til en gruppe danskere.

Musikhuset Aarhus havde håbet på større interesse fra publikum, især med så store navne på plakaten. 

I en mail, som TV2 Østjylland har fået indsigt i, erkender ledelsen, at billetsalget ikke har nået de forventede højder.

"Som I måske ved, har billetsalget til Life is Live desværre ikke nået de forventede salgstal, som vi normalt ser med sådanne store navne," står der i mailen til medarbejderne. 

Men det er nok ikke alle, der er triste over, at festivalen ikke har solgt så mange billetter som ønsket. 

Som en konsekvens tilbydes hver medarbejder nemlig op til fire gratis billetter, så de kan tage venner og familie med til festivalen.

Ser positivt på situationen

Jeppe Uggerhøj, der er kunstnerisk chef i Musikhuset Aarhus, understreger, at de gratis billetter til medarbejderne ikke skal opfattes som et udtryk for panik.

Ifølge ham er Musikhuset fortrøstningsfuld og forventer, at billetsalget vil tage fart, når festivalen nærmer sig, især fordi den falder sammen med Aarhus Festuge.

Musikhuset har indtil videre solgt lidt over 1000 billetter, men målet var 2000. 

Jeppe Uggerhøj håber på at lande omkring 1500 solgte billetter, hvilket han mener er tilfredsstillende for en festival af denne type, der afholdes indendørs – noget Musikhuset stadig er relativt nye til.

En mulighed for medarbejderne

På spørgsmålet om, hvorfor billetterne gives gratis til medarbejderne, svarer Jeppe Uggerhøj, at det også handler om at give medarbejderne mulighed for at opleve festivalen og Musikhuset i fuld gang.

Selvom det ikke er almindelig praksis at give billetter væk gratis, ser Musikhuset det som en lejlighed til at tilbyde medarbejderne en unik oplevelse og samtidig sikre, at der er et solidt publikum til festivalen.

Selvom festivalen sidste år var udsolgt, ser Musikhuset ikke det lavere billetsalg i år som en fiasko. 

Der vil dog blive lavet en evaluering for at overveje, om der kan justeres på konceptet til næste år.

I forbindelse med festivalen har Musikhuset delt dette opslag: