De fleste danskere ejer en bil, der kører på enten benzin eller diesel, men antallet af elbilsejere i Danmark er eksploderet de seneste par år, og hvis tendensen fortsætter, går der ikke længe, før flertallet kører i elbil.
Lidt mere end 10% af de danske personbiler er således ifølge Bilopslag.nu elbiler, og i 2023 udgjorde elbiler ifølge Danmarks Statistik hele 36% af de nye biler i Danmark.
Det skyldes måske, at elbiler er mere klimavenlige, at brændstofpriserne er tårnhøje for tiden, eller at benzin- og dieselbilernes fremtid ser dyster ud, fordi magthaverne vil have flere elbiler på vejene.
Mange vælger også at købe elbil af økonomiske årsager, og selvom prisen på nye elbiler generelt er faldet det seneste stykke tid, så kommer prisen på en lang række elbiler snart til at stige markant.
Det skriver flere medier; herunder TV2.
Årsagen er en EU-beslutning, som gør, at prisen på nogle elbiler potentielt set kan stige med helt op til 45,3 procent.
Biler fra ét land rammes
I dag pålægger EU en toldsats på 10 procent på elbiler, der er produceret i Kina, og som efterfølgende importeres til et EU-land. Det gør, at priserne på kinesiskproducerede elbiler er en smule højere end de kunne have været, men da Kina producerer bilerne billigt, er det ikke noget, som stopper forbrugerne i at købe biler derfra.
Tidligere i oktober meldte EU-Kommissionen dog ud, at toldsatsen skulle kunne hæves med helt op til 35,3 procent, og selvom det lyder dyrt, så bliver det nu endnu dyrere.
Tirsdag er det nemlig blevet formelt vedtaget, at elbiler produceret i Kina fremover skal pålægges toldsatser på helt op til 45,3 procent, når de importeres til EU, hvilket uundgåeligt kommer til at kunne mærkes hos forbrugerne i form af prisstigninger på kinesiskproducerede elbiler.
Herunder kan du se et udvalg af elbiler, som produceres eller har været produceret i Kina:
Tesla Model 3
Polestar 2, 3 og 4
Aiways U5
BYD Atto 3 og Dolphin
Xpeng G9
BMW iX3